ارائه دادن مطالب مختلف به مخاطبین یکی از فعالیت‌هایی است که هر مدیری کمابیش با آن درگیر است. اهمیت ارائه در مشاغل مرتبط با بازاریابی به‌خوبی جاافتاده است ولی باید توجه داشت که در سایر مشاغل مدیریتی نیز، مدیران باید توانمندی ارائه مطالب به شکلی که نظر مخاطبان را جلب کند داشته باشند. حتی در بسیاری از روش‌های سنجش شایستگی‌های مدیریتی، از مدیر خواسته می‌شود تا مطلبی را ارائه دهد و ارزیابان با مشاهده رفتار وی، عملکرد او را موردسنجش قرار می‌دهند. علاوه بر مدیریت کسب‌وکارها، برای دانش‌پذیران دوره‌های MBA و DBA نیز ارائه دادن ازجمله شایستگی‌هایی است که در موفقیت تحصیلی آن‌ها بسیار تأثیرگذار است.
خوشبختانه با توجه به نکاتی نسبتاً ساده و کوچک می‌توان بهبود قابل‌توجهی در کیفیت ارائه‌تان داشته باشید:

 

مخاطبان را از قبل بشناسید

از قبل در مورد اینکه مخاطبانتان چه کسانی هستند، چه دغدغه‌هایی دارند و چه چیزی برایشان مهم است تحقیق کنید. مثلاً از قبل توجه داشته باشید، ارائه‌ای که برای دانشجویان بسیار جذاب است ممکن است برای مدیران باتجربه هیچ جذابیتی نداشته باشد.

 

مخاطبان را درگیر کنید

هیچ‌چیزی مانند ارائه مشارکتی، هیجان و انرژی مخاطبان را برنمی‌انگیزاند. ارائه شما تا حد امکان باید دیالوگ باشد نه مونولوگ.

 

هر چه متن کمتر بهتر

برای اکثریت مخاطبان، هیچ‌چیزی کسالت‌بار تر از اسلایدهای پر از متن نیست. به‌جای اینکه اسلایدها را پر از متن کنید، از عکس و تصویر استفاده کرده و برای خود از قبل یادداشت‌هایی آماده کنید تا بر روی آن تصاویر و اشکال توضیحاتی ارائه دهید.

 

مثال‌های واقعی بزنید

حتی اگر می‌خواهید نظریه‌ها و مباحث انتزاعی و بنیادین را به مخاطبان خود ارائه دهید، تا حد امکان از مثال‌های واقعی استفاده کنید. اگر نمی‌توانید مثال‌هایی واقعی از آنچه می‌خواهید ارائه دهید بزنید، به‌احتمال‌زیاد خودتان مطالب را به‌درستی نفهمیده‌اید!

 

حجم اطلاعات کم ولی مفید ارائه دهید

بسیار پیش می‌آید که برای ارائه موضوعی خاص، کلی مطلب آماده کرده‌ایم و بر این باوریم که تمامی این مطالب مهم هستند و مخاطبین باید همه آن‌ها را یاد بگیرند. اما حقیقت این است که ظرفیت شناختی و همچنین حوصله انسان‌ها محدود است. بنابراین تا حد امکان، ارائه خود را محدود به مهم‌ترین موضوعات کنید.

 

از این شاخه به آن شاخه نپرید

اگر ارائه شما یک طرح منطقی و منسجم نداشته باشد، مخاطبان شما سردرگم خواهندشد و دیگر به حرف‌هایتان گوش نخواهند داد. پس ارائه شما باید مبتنی بر یک طرح منسجم باشد و مخاطب نیز دائماً آگاه باشد که شما دارید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید و چه ارتباطی میان مطالب وجود دارد.

 

شروع را جدی بگیرید

وقتی ارائه را بد شروع می‌کنید دیگر کارتان تمام است! اثر اولیه‌ای که شما بر روی مخاطبان می‌گذارید تأثیر بسیار عمیقی بر ادراک آن‌ها از جذابیت ارائه شما دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.