دیجیتال مارکتینگ | تعریف، تکنیک‌ها، مهارت‌های مورد نیاز

فهرست مطالب

0
(0)

«دیجیتال مارکتینگ» یا «بازاریابی دیجیتال» دربرگیرنده طیف وسیعی از اقدامات بازاریابی است که محصولات یک کسب و کار را از طریق کانال های دیجیتال همچون شبکه های اجتماعی، موتورهای جست و جو، ایمیل، اپلیکیشن ها و نوتیفیکیشن های تلفن همراه و… تبلیغ و معرفی می کند. در این مقاله جامع، به تمام مواردی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ باید مورد توجه قرار بگیرند می پردازیم. از جمله اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست، انواع بازاریابی دیجیتال، کاربردها و استراتژی های دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار، درآمد دیجیتال مارکتینگ در مشاغل مختلف و… بنابراین اگر به دنبال کسب اطلاعات کاملی در مورد این حوزه جذاب از بازاریابی هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چرا دیجیتال مارکتینگ جایگزین روش‌های تبلیغات سنتی شده است؟

دیجیتال مارکتینگ به طور کلی چیست؟ حتما همه شما بیلبوردهای تبلیغاتی عظیم را در کنار بزرگراه ها و جاده های خارج شهری دیده اید. این بیلبوردها هنوز هم بسیار رایج هستند، اما در بسیاری از مناطق دنیا شکل آنها تغییر کرده و به شکل های پویاتر درآمده است. در هر صورت، امروزه کسب و کارها بیشتر از اینکه به فکر خرج مبالغ بالا برای سفارش این بیلبوردها و انواع تبلیغات بصری و پرهزینه دیگر باشند، به سمت بازاریابی دیجیتال رفته اند.

دلیل این موضوع را می توان در درآمد بالای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها دانست. شرکت ها امروزه می دانند که نگاه افراد بیشتر به سمت صفحه تلفن همراهشان است تا به سمت تبلیغات نصب‌شده روی دیوارها یا چاپ‌شده روی کاغذ. آینده شامل خودروهایی با سیستم هدایتگر اتوماتیک و بدون نیاز به حضور راننده (یا توجه راننده به جاده) است. بنابراین حتی بیلبوردهای عظیم تبلیغاتی نیز شانسی برای دیده‌شدن نخواهند داشت! بنابراین نگاه آنها به کجا خواهد بود؟ به صفحه گوشی هایشان!

سلیقه افراد به مطالعه رسانه های دیجیتال و استفاده از دستگاه های الکترونیکی روز به روز در حال افزایش است. در حالی که محبوبیت تبلیغات چاپی به طور مداوم کاهش پیدا می کند.

نزدیک به 5 میلیارد نفر در سراسر جهان برای خرید، یادگیری، سرگرمی و حتی اشتغال، از بسترهای دیجیتال و آنلاین استفاده می کنند! اگر می خواهید به بازاری که شامل این افراد است دسترسی پیدا کنید، آموزش و کاربرد دیجیتال مارکتینگ ضروری است. حتی اگر یک فروشگاه محلی کوچک نیز داشته باشید، بهره مندی از بازاریابی دیجیتال برای شما ضروری است.

طبق آمارهای گوگل، 88 درصد از افرادی که در گوشی هوشمند خودشان یک فروشگاه محلی را جست و جو می کنند، نهایتا هفته بعد به آن مراجعه خواهند کرد! بنابراین اینطور به نظر می رسد که تکنیک های دیجیتال مارکتینگ اگر به درستی انجام شوند، می توانند درآمد کسب و کار شما را متحول کنند!

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ: داستان از کجا شروع شد؟

بازاریابی دیجیتال به شکل کنونی از اوایل دهه 2000 رایج شد. اما سابقه دیجیتال مارکتینگ به خیلی قبل تر از این ها برمی گردد؛ یعنی چیزی حدود 100 سال پیش. یعنی آن زمانی که هنوز کسی نمی دانست دیجیتال مارکتینگ چیست!

شاید بتوان نخستین بازاریاب دیجیتال در تاریخ را گوگلیلمو مارکونی (Guglielmo Marconi) دانست. او در سال 1874 متولد شد و کسی بود که «انتقال عمومی از طریق سیگنال های بی سیم» را برای نخستین بار در سال 1896 اجرا کرد. مارکونی مخترع رادیو بود. اندکی پس از تظاهرات او در انگلستان، سیگنال های مورس در آب های آزاد مخابره شد.

هرچند 10 سال طول کشید تا رادیو بتواند مخاطبان عام خود را پیدا کند، و تازه آن زمان بود که سازندگان آن متوجه شدند می توانند از رادیو برای فروش چیزها استفاده کنند. اولین تبلیغ رادیویی یک پخش زنده اپرا بود و نتیجه آن، خرید بلیت های اجرای بعدی توسط شنوندگان بود. به این شکل، دیجیتال مارکتینگ متولد شد!

سرآغاز دیجیتال مارکتینگ | مخترع رادیو، نخستین بنیانگذار دیجیتال مارکتینگ
گولیلمو مارکونی (1874 – 1937)

دسته بندی حوزه های بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار به هردو شیوه آنلاین (برخط) و آفلاین قابل انجام است. در واقع، هردوی این ها برای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق ضروری هستند. بنابراین دو رکن اصلی دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار را می توان بازاریابی آنلاین و بازاریابی آفلاین دانست که بر ساختار درآمد حاصل از بازاریابی تاثیرگذار هستند. بازاریابی آفلاین پیشرفته نوعی بازاریابی دیجیتال است که به صورت آفلاین انجام، اما با ابزارهای الکترونیکی تقویت می شود.

بازاریابی آنلاین:

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی محتوا

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM)

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

بازاریابی وابسته

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی تلفن همراه

بازاریابی ویدیویی

بازاریابی آفلاین:

بازاریابی تلویزیونی

بازاریابی رادیویی

بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفن همراه

کدهای QR

بازاریابی با بیلبوردهای دیجیتالی

به عنوان مثال، اگر یک رستوران از آی پد (iPad) برای ثبت سفارش، علاقمندی و نظرسنجی مشتریان خود در مورد غذاها استفاده کند، در حقیقت از استراتژی های آفلاین دیجیتال مارکتینگ استفاده کرده است. بازاریابی از طریق تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و تلفنی نیز از همین دسته هستند. بازاریابی در تلویزیون برای درآمد زایی از دیجیتال مارکتینگ بیش از نیم قرن سابقه دارد. در کنار این، بازاریابی از طریق تلفن بزرگ ترین و سریع ترین حوزه بازاریابی آفلاین است. مسلما هر کدام از این روش ها، نقاط قوت و ضعف خود را دارند و شاید ضعف های آنها کمی بیشتر از قوت هایشان باشد.

اما آیا روش‌های پیشرفته‌تری برای دیجیتال مارکتینگ آفلاین در کسب و کار وجود دارد؟

به مثال بیلبوردهای تبلیغاتی برگردیم. فکر می کنید تفاوت بین یک بیلبورد جاده ای در صحرای آریزونا با بیلبوردی در میدان تایمز شهر نیویورک چیست؟

تمام بیلبوردهای میدان تایمز الکترونیکی هستند. به این صورت که از جریان برق و لامپ های نوری LED استفاده می کنند. در حالی که یک بیلبورد در صحرا ممکن است به شیوه چاپی و ساده قدیمی طراحی شود. چرا؟ علت این است که در صحرای آریزونا، احتمالا هیچکس برای جلب توجه مشتریان با شما رقابت نمی کند! به احتمال بیشتر، شما تنها کسی هستید که تصمیم گرفته اید در آن نقطه بیلبورد تبلیغاتی نصب کنید.

این در حالی است که به طور میانگین، روزانه بیش از 360 هزار نفر از میدان تایمز عبور می کنند. بنابراین تبلیغات برای یک محصول خاص در این نقطه بسیار ارزشمند و البته دشوار است. اینجاست که دیجیتال مارکتینگ به کمک روش های بازاریابی سنتی می آید و با ادغام در بازاریابی آفلاین، نوعی پیشرفته از بازاریابی دیجیتال را ایجاد می کند. وجود بیلبوردهای الکترونیکی با تصاویر متحرک و رنگارنگ، نورپردازی و حتی جنبه های تعاملی مانند واکنش مردم به معرفی و مصرف محصول به طور زنده، می تواند توجه افراد بیشتری را جلب کند. در این صورت درآمد شما از دیجیتال مارکتینگ افزایش می یابد.

اگر بخواهیم مثال دیگری از این بیاوریم که دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار چیست، می توان از سی دی های آزمایشی شرکت AOL در اوایل دهه 1990 نام برد. هرچند این روش ها اکنون تا حدودی منسوخ شده، اما این روش بازاریابی نقش مهمی در معرفی و شهرت AOL در آن زمان ایفا کرد.

دیسک‌های آزمایشی AOL در دهه 1990 که به عنوان کلکسیون جمع‌آوری شده‌اند!

کانال های مهم برای دیجیتال مارکتینگ آنلاین

عمده درآمد دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار ها از طریق بازاریابی آنلاین دیجیتال است. شیوه های مختلفی برای این منظور وجود دارد. اما مهم ترین بخش های دیجیتال مارکتینگ آنلاین شامل موارد زیر هستند:

پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

حتما بنرهای تبلیغاتی در حاشیه صفحات وب سایت ها یا لینک های تبلیغاتی در صفحه نتایج موتور جست و جوها را دیده اید. باید بدانید به ازای هر بار کلیک کردن روی این بنرها یا لینک های تبلیغاتی، از طرف شرکت تبلیغ کننده هزینه ای دریافت می شود. شما می توانید تبلیغات کلیکی خود را طوری تنظیم کنید که وقتی مشتریان عبارات خاصی را در موتورهای جست و جو وارد می کنند، کنار صفحه تبلیغ وب سایت یا صفحه شما به آنها نمایش داده شود.

مزیت این روش این است که تبلیغات شما هدفمند خواهد بود. بنابراین می تواند بسیار موثر باشد. زیرا بر داده‌های جمع آوری شده از رفتار آنلاین افراد متکی است. از این شیوه برای افزایش ترافیک یک وب سایت با ارائه تبلیغات مرتبط به افراد مناسب در زمان مناسب استفاده می شود. همچنین این روش بازاریابی دیجیتال می تواند شامل هدف گیری مجدد باشد. به این معنی که ابزارهای اتوماسیون بازاریابی، تبلیغات بین پلتفرمی منحصر به فرد و شخصی را بر اساس رفتارهای آنلاین مشتریان در اینترنت ایجاد کند. با این حال، هزینه های این روش بازاریابی دیجیتال اغلب بالاست.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

سئو فرآیند بهینه سازی محتوا، تنظیمات فنی و دسترسی به وب سایت شماست. به این شکل که با سرچ کلیدواژه های خاص توسط کاربران، صفحات وب سایت شما جزو بالاترین نتایج موتورهای جست و جو مانند گوگل ظاهر شوند. ترافیک آنلاین خالصی که از طریق سئوی وب سایت به دست می آید، تاثیر زیادی بر رتبه بندی جست و جو و در نتیجه، ترافیک کلی سایت دارد. شما با استفاده از کلمات و عبارات کلیدی در صفحات وب سایت خود می توانید از سئو برای افزایش بازدید و ایجاد رابطه پایدار با مشتریان خود استفاده کنید.

بنابراین سئو به عنوان یک ابزار دیجیتال مارکتینگ، به عنوان راهی برای افزایش رتبه وب سایت در نتایج جست و جوی آنلاین و در نتیجه افزایش ترافیک سایت با استفاده از کلمات کلیدی و عبارات رایج تعریف می شود.

استراتژی های تقویت سئو در کمپین های بازاریابی دیجیتال بسیار تاثیر گذار هستند. زیرا دیده شدن، اولین قدم برای ایجاد رابطه قوی با مشتری است.

با این حال، نتایج پیاده‌سازی استراتژی های سئو در وب سایت ممکن است بلافاصله مشاهده نشوند. شما باید صبور باشید تا موتورهای جست و جو نتایج خود را به روز رسانی کنند (که یه فرآیند مداوم و احتمالا چند روزه است). به روز رسانی الگوریتم های موتورهای جست و جو می تواند بر رتبه بندی شما اثر بگذارد و شما را نیازمند تغییر استراتژی کند.

بازاریابی محتوا

تولید محتوا شاید ظاهری تبلیغاتی نداشته باشد، اما در خدمت آموزش و الهام بخشی به مصرف کنندگانی است که به دنبال اطلاعات در مورد محصولات هستند. وقتی محتوایی را ارائه می دهید که به مخاطبان کسب و کار شما مرتبط است، در حقیقت در تلاش هستید تا خودتان را به عنوان یک رهبر فکری و منبع قابل اعتماد در زمینه ارائه اطلاعات تخصصی معرفی کنید.

مزایای دیجیتال مارکتینگ به کمک محتوا چیست؟ بررسی ها نشان می دهد ایجاد یک محتوای موثر و جذاب اطلاع رسانی، می تواند سرنخ های فروش شما را تا سه برابر بیشتر از محتواها و بنرهای تبلیغاتی بالا ببرد. بنابراین ارزش امتحان را دارد.

دیجیتال مارکتینگ از طریق شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی در دسترس همه هستند. بنابراین لازم است کسب و کار شما در چندین پلتفرم مختلف فعال باشد. با این حال، رمز پیروزی در بازاریابی دیجیتال در شبکه های اجتماعی تنها به داشتن حساب در چندین شبکه اجتماعی محدود نمی شود.

شما باید بتوانید از شبکه های اجتماعی به درستی و به طور موثر استفاده کنید. هرچه مخاطبان بیشتر با محتواهای شما درگیر شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها را به اشتراک بگذارند. در نتیجه، امکان تبدیل شدن آنها به مشتری بالفعل بیشتر است.

به علاوه، شما باید بدانید تفاوت انواع محتوای دیجیتال مارکتینگ در شبکه های اجتماعی گوناگون چیست. آنچه در توییتر نتیجه خوبی دارد، ممکن است در اینستاگرام که بیشتر بصری است اثربخش نباشد. اشتباه دیگری که ممکن است مرتکب شوید، این است که پست گذاری منظم نداشته باشید یا لحن محتوای شما متناسب با مخاطبانتان در آن شبکه نباشد.

بازاریابی ایمیلی

پس از گذشت بیش از دو دهه، ایمیل هنوز سریع‌ترین و مستقیم‌ ترین راه برای دستیابی به مشتریان است. یک کمپین بازاریابی دیجیتال ایمیلی موفق باید فوق العاده جذاب، مرتبط، آموزنده و سرگرم کننده باشد تا مستقیما از صندوق ورودی ایمیل به سطل زباله آن منتقل نشود!

ایمیل های ارسالی شما باید پنج ویژگی اصلی را برآورده کنند. آنها باید دارای خصوصیات زیر باشند:

قابل اعتماد بودن
مرتبط بودن
محاوره ای بودن
داشتن هماهنگی با سایر کانال های بازاریابی
راهبردی بودن

به علاوه، زمان بندی و تکرار ارسال ایمیل مهم هست. نباید مخاطبان را با پیام های تکراری یا نامربوط بمباران کنید؛ وگرنه ممکن است دکمه لغو اشتراک را بزنند تا به کلی از دست شما خلاص شوند!

تلفن همراه

آمارها نشان می دهد نزدیک به 75 درصد از آمریکایی ها صاحب گوشی هوشمند هستند. در واقع بیشتر افراد از طریق تلفن های خود به اینترنت دسترسی دارند تا از طریق رایانه یا لپ تاپ. دستگاه های تلفن همراه در جیب ما قرار می گیرند، در کنار تخت های ما هستند و به طور مداوم در طول روز آن ها را چک می کنیم. این امر بدین معناست که کسب و کارها می توانند از طریق دیجیتال مارکتینگ موبایلی درآمد بالایی را به دست آورند.

دو سوم افراد می توانند برند خاصی را که هفته گذشته در تبلیغی در صفحه تلفن همراهشان دیده اند، به خاطر بیاورند. بنابراین بازاریابی دیجیتال از طریق تلفن همراه اهمیت زیادی دارد. ارسال پیام های اطلاع رسانی و هشدار (نوتیفیکیشن) روی تلفن همراه افراد از جمله تکنیک های دیجیتال مارکتینگ با تلفن همراه است.

حفظ حریم خصوصی مخاطبان و مشتریان در این روش از جمله چالش های اساسی محسوب می شود. باید به مخاطبان خود اطمینان دهید که داده‌ها و اطلاعات شخصی آنان محفوظ می ماند.

انواع موفق دیجیتال مارکتینگ آفلاین در کسب و کارهای امروزی چیست؟

تلویزیون

یکی از مهم ترین شاخه های بازاریابی دیجیتال آفلاین که امروزه نیز کاربرد زیادی دارد، تبلیغات تلویزیونی است که به نظر می رسد عمری بی پایان در دنیای بازاریابی خواهد داشت. البته دیجیتال مارکتینگ کسب و کار از طریق تلویزیون بیشتر از اینکه به شکل تبلیغات سنتی سودمند باشد، در سرویس های پخش مانند نتفلیکس و آمازون پرایم موثر است. زیرا می تواند مخاطب را از طریق یک لینک تعاملی، به طور مستقیم به یوتیوب وصل کند و ایجاد درآمد نماید. بنابراین بازاریابی دیجیتالی تلویزیونی پیوسته در حال تغییر و تحول است.

تلفن همراه

بازاریابی از طریق تلفن همراه از دیگر اشکال موفق دیجیتال مارکتینگ به شکل آفلاین است. موبایل مارکتینگ آفلاین به شکل های مختلفی می تواند انجام شود. مثلا ارسال پیامک به طور انبوه.

ارسال یک پیام خیلی کوتاه به صورت انبوه به تعداد زیادی از مشتریان در صورتی که درست انجام شود، می تواند راهی فوق العاده برای بازاریابی و فروش برخی از محصولات باشد. این کار نیاز به دریافت مجوزهای لازم و دسترسی به حداقل یک پایگاه داده‌های مشتریان (شامل شماره تماس موبایل) دارد. فروش از طریق کدهای تخفیف یکی از موفق ترین نمونه های این روش است.

همچنین ارسال یادآورهای متنی برای خرید یا تکمیل خرید، یا تاسیس یک باشگاه مشتریان و ارسال پیامک جهت تخفیف های مناسبتی و فصلی و… از طریق تلفن همراه می تواند به بالا بردن سطح درآمد شما از طریق دیجیتال مارکتینگ کمک کند.

تلفن

هرچند نرخ شکست بازاریابی از طریق تلفن بسیار بالاست، اما این روش هنوز هم از جمله روش های خوب برای بازاریابی دیجیتال در برخی از کسب و کار ها و صنایع به شمار می رود. هرچند قابل مقایسه با انواع دیگر دیجیتال مارکتینگ مانند بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی یا ایمیل مارکتینگ نیست.

بازاریابی دیجیتال با کدهای QR

کدهای QR

کدهای QR در حقیقت نوعی بارکد هستند که کاربران را به یک صفحه خاص وب سایت یا به یک برنامه هدایت می کنند. مثلا کد رو به رو متعلق به وب سایت موسسه علوم و فنون تهران است.

با اسکن این کد از طریق گوشی هوشمند خود به وب سایت www.tbs.ir هدایت می شوید. اسکن این کدها از طریق دوربین تلفن همراه یا برنامه های جانبی پیش فرض یا نیازمند نصب امکان پذیر است. هرچند تلفن های جدیدتر نیازی به دانلود برنامه اضافی ندارند. از این کدها می توان برای ارائه تبلیغات، هدایت کاربران به یک ویدیو، یا حتی ترکیب با سایر اشکال بازاریابی آفلاین پیشرفته استفاده کرد و همه جا به صورت برچسب قابل نصب هستند.

چرا بازاریابی دیجیتال در کسب و کار اهمیت دارد؟

بازاریابی دیجیتال می تواند بینش های ارزشمندی را در مورد رفتارهای مخاطبان هدف برای شما گرد آوری کند. در عین حال، برای شما شانس این را فراهم می کند که بتوانید روش های جدیدی برای تعامل با مشتری بیابید. با این شاخه از بازاریابی می توانید به داده‌های بیشتری دسترسی داشته باشید و مشتریانتان را بهتر تجزیه و تحلیل کنید.

تحقیقات نشان می دهد شرکت هایی که می دانند دیجیتال مارکتینگ موفق چیست و استراتژی های چندجانبه تعامل با مشتری را در بستر دیجیتال مارکتینگ پیاده سازی می کنند، به طور میانگین 89 درصد از مشتریان خود را حفظ می کنند. در حالی که شرکت هایی با تعداد کانال های ارتباطی ضعیف تر یا کمتر، تنها 33 درصد نرخ نگهداشت مشتری دارند.

بازاریابی دیجیتال به طور مداوم در حال تکامل است. مدیر ارشد سابق بازاریابی Marketo می گوید:

دنیای دیجیتال هسته تمام فعالیت های بازاریابی مدرن است. دیجیتال مارکتینگ از «یکی از کارهایی که بازاریابی انجام می دهد»، به «کاری که بازاریابی انجام می دهد» تبدیل شده است.

سانجی دولاکیا (Sanjay Dholakia)، مدیر ارشد سابق بازاریابی Marketo

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بنابراین گفتیم دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند تا مخاطبان خود را بشناسید، اطلاعات مهمی در موردشان بیاموزید و معیارهایی ارائه دهید که به تیم بازاریابی شما اعتبار می بخشد. در مجموع، اصلی ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ برای رشد درآمد کسب و کار شما موارد زیر هستند:

1. با مخاطبان خود آشنا خواهید شد

دیجیتال مارکتینگ بهترین راه برای شناخت و ارتباط با مخاطبان و مشتریان است. شما می توانید پیشنهادات و پیام های آنان را در رویه های کسب و کار خود دریافت کنید و بیازمایید. یا در مورد زمان های اوج بازدید از وب سایت خودتان اطلاعاتی کسب کنید. اگر از شبکه های اجتماعی استفاده کنید، ارتباط شما با آنها سریع تر و آسان تر برقرار خواهد شد. همچنین می توانید با مخاطبانتان هماهنگ باشید و این برای شما اعتباری متمایز از رقبا ایجاد می کند.

2. هزینه زیادی ندارد

در مقایسه با روش های بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتال ارزان تر است. هزینه های سربار کمتری به شما تحمیل خواهد شد و حتی می توانید با هزینه کم، یکی از سیستم های قالب بندی رایج را انتخاب و وب سایتی حرفه ای ایجاد کنید. ایجاد حساب در شبکه های اجتماعی نیز رایگان است. ایجاد یک خبرنامه ایمیلی هم همینطور. دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار های کوچک نیز مناسب و مقرون به صرفه است.

3. شما می توانید برای هر کسی در هر کجا که باشد، بازاریابی انجام دهید

دسترسی بالقوه شما با بازاریابی دیجیتال بسیار بالاست. به این معنی که می توانید با مشتریانی در آن سوی جهان، آن هم در مناطق زمانی متفاوت، به طور یکپارچه ارتباط برقرار کنید. طوری که انگار دارید یک روزنامه محلی را در چنین ابعاد گسترده ای پخش می کنید! می توانید به راحتی دامنه بازار خود را گسترش دهید و به روش هایی کسب و کارتان را توسعه ببخشید که قبلا غیر ممکن به نظر می رسیدند.

4. دیجیتال مارکتینگ سازگاری بالایی دارد

در بازاریابی دیجیتال، می توانید رویکرد خود را به سرعت، زیرکانه و به نحو روانی تغییر دهید. می توانید استراتژی های مختلف را آزمایش، نتایج را ارزیابی و در ماه یا هفته آینده چیز متفاوتی را امتحان کنید. داده‌های مورد نیاز شما در هر زمان و بلافاصله در دسترس خواهند بود و برای مثال، برای دیدن نتایج یک کمپین تبلیغاتی، نیازی به هفته ها صبوری نیست.

5. می توانید بر اساس هر کانال، بازاریابی را شخصی سازی و اختصاصی کنید

شما در دیجیتال مارکتینگ می توانید مشتریان را در همان زمان و مکانی که آن لحظه هستند، جذب کنید. این نیاز به حضور تیم هایی با مهارت های چندگانه مفید در بازاریابی دیجیتال دارد. به عنوان مثال، در هر پلتفرم شبکه اجتماعی مخاطبان و انتظارات متفاوتی در برابر شماست. بنابراین تکنیک های بازاریابی و نحوه معرفی محصولات به هر کدام ممکن است با دیگری متفاوت باشد. این تفاوت در لحن صحبت، تصاویر استفاده شده، زمان بندی و… خودش را نشان می دهد.

6. می توانید کمپین ها را اندازه‌گیری و KPIهای مناسبی برای آنها تنظیم کنید

بازاریابی دیجیتال از مجموعه وسیعی از معیارها پشتیبانی می کند که می توانید از آنها برای تعیین اثربخشی بازاریابی خود استفاده کنید. تنها باید اهداف خود را برای هر کانال بازاریابی مشخص، و معیارهای لازم برای سنجش بازاریابی در آن کانال را انتخاب کنید. می توانید ردیابی کنید که چه تعداد از سرنخ های شما از طریق بازدید از وب سایت به دست آمده اند، و موارد دیگر.

مهارت های مورد نیاز دیجیتال مارکتینگ چیست؟ چطور می توانم یک بازاریاب دیجیتال موفق شوم؟

بازاریابی دیجیتال به مهارت های نوشتاری قوی در کنار تجزیه و تحلیل داده‌ها و مهارت استفاده از رسانه های اجتماعی نیاز دارد. جزئیات و ریزه کاری های دیجیتال مارکتینگ موفق را باید به صورت حرفه ای آموخت. شما می توانید از محتواهای آموزشی سطح وب استفاده کنید یا در دوره های آموزشی تخصصی مانند دوره جامع دیجیتال مارکتینگ شرکت نمایید. ضمنا داشتن مدرک آکادمیک برای یادگیری بازاریابی دیجیتال الزامی نیست.

مهارت های ارتباطی از جمله دیگر مهارت های مورد نیاز برای دیجیتال مارکتینگ است. یک بازاریاب دیجیتال زمانی موفق می شود که بتواند ارتباطات پایدار و موثری با مخاطبان و مشتریان برقرار کند. در کنار این، مهارت تجزیه و تحلیل داده‌ها، ارزیابی روندها و عوامل موثر بر افزایش درآمد از جمله دیگر مهارت های اساسی دیجیتال مارکتینگ است. باید بدانید کمپین های بازاریابی شما چقدر خوب عمل کرده اند و نقاط قوت و ضعف استراتژی های دیجیتال مارکتینگ شما چیست.

کلام آخر

دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر اگر از بازاریابی سنتی گسترده تر نباشد، کمتر از آن نیست. با ادامه پیشرفت فناوری، روش ها و کانال های بازاریابی دیجیتال به طور مداوم به تغییرات خود ادامه خواهند داد و تکامل پیدا می کنند. همگام بودن کسب و کارها با روندهای مدرن دیجیتال مارکتینگ می تواند در سودآوری و رشد درآمد آنها تاثیر بسیار چشمگیری داشته باشد. و این موضوع نیازمند آموزش پیوسته، به روز رسانی های مداوم و ارزیابیهای تخصصی به دست یک تیم حرفه ای دیجیتال مارکتینگ است.

دیگر اینترنت تنها بستر دیجیتال مارکتینگ نیست. فضاهای عظیم ایجادشده در واقعیت افزوده همچون دنیاهای ساخته‌شده در متاورس تحول بزرگی در این زمینه از بازاریابی ایجاد کرده اند که روز به روز پیچیده تر و در عین حال، جذاب تر می شود. کسب و کارهایی که خودشان را با این شرایط جدید وفق ندهند در آینده ای نزدیک، احتمالا محکوم به نابودی خواهند بود. بنابراین، اگر به عنوان یک بازاریاب فعالیت دارید، باید همیشه از اینکه جدیدترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ چیست آگاهی کامل و به روز داشته باشید.

امیدواریم مطالعه این مقاله برایتان سودمند بوده باشد. اگر تمایل به آموزش در حوزه دیجیتال مارکتینگ بر اساس موضوعات روز دنیای بازاریابی دیجیتال دارید، می توانید روی ما حساب کنید! با شماره تلفن 90008000 (بدون پیش شماره و رایگان) تماس بگیرید تا در مورد این دوره جامع و حرفه ای راهنمایی تان کنیم. همچنین در صورتی که می خواهید در مورد دوره بیشتر بخوانید، به لینکی که سمت راست این صفحه قرار گرفته است مراجعه کنید.

نظرت درباره این مقاله چیه؟

روی قلب کلیک کن تا رای بدی

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد رای ها 0

تا حالا کسی رای نداده، اولین نفری باش که رای میده

مقالات دیگر

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دریافت مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دوره ها و پکیج های آموزشی فرم زیر را پر کنید

ارتباط مستقیم

از طریق راه های زیر با ما در تماس باشید

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را پرکنید. مشاورین و کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

دوره مدیریت نیروی بازاریابی و فروش
روزها
ساعت‌
دقیقه