درس‌های برندی از جایزه نوبل

درس‌های برندی از جایزه نوبلReviewed by مدیر on Dec 20Rating: ۵.۰
هزاران دانشمند در سراسر دنیا تمام عمر خود را صرف تلاش برای به دست آوردن این جایزه می‌کنند و به دست آوردن این جایزه بزرگ‌ترین جایگاهی است که یک دانشمند می‌تواند به آن دست یابد. اما واقعاً چه چیزی جایزه نوبل را آنقدر جذاب کرده است؟ آیا می‌توان با بررسی ویژگی‌های جایزه نوبل درس‌هایی فراگرفت و آن را در ایجاد و ارتقای برند محصول به کار برد؟ چه چیزی بهتر از این‌که همان‌طور که دانشمندان برای به دست آوردن این جایزه تقلا می‌کنند مشتریان نیز همین حس را نسبت به محصولات ما داشته باشند! هرچند دست‌یابی به جایگاه جایزه نوبل برای محصولات و خدمات کمی اغراق‌آمیز است ولی در زیر ویژگی‌های جایزه نوبل که باعث گران‌بها و پرافتخاربودن آن شده است آورده شده. بعضی از این ویژگی‌ها رهنمودهای خوبی برای ارتقاء برند محصول عرضه می‌کنند:
تاریخچه هویت‌ساز: همان‌طور که می‌دانید؛ جایزه نوبل، یادگار مخترع سوئدی، آلفرد نوبل است که همراه بودن جایزه نوبل با تاریخچه‌ای احساساتی، منجر به پدید آمدن هویتی منحصربه‌فرد برای این جایزه شده است.
قدمت: جایزه نوبل از سال ۱۹۰۱ تاکنون به دانشمندان برجسته اعطا می‌شود. قدمت معمولاً به اصالت نسبت داده می‌شود و ارزش بیشتری در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.
استفاده از نمادها: جایزه نوبل همیشه با یکسری نمادهای ملموس و غیرملموس شناخته می‌شود. جشن‌های نمادین و صبح زود خبر دادن به دانشمندان ازجمله نمادهای ناملموس و مدال نوبل ازجمله نمادهای ملموس هستند که جایزه نوبل را پرمعنا جلوه می‌دهند.
انتساب به مشاهیر: روزی یکی از برندگان جایزه نوبل گفت: «این جایزه را آلبرت انیشتین برده است! همین کافی است!» جایزه نوبل با افراد معروف و بزرگ پیوند خورده است و همین عامل اعتبار و شهرت آن را افزایش داده است.
ارزش‌های بنیادین: هدف جایزه نوبل بر اساس گفته برگزارکنندگان آن تقدیر از کسانی است که با تلاش‌های خود برای بهروزی جهانیان دستاوردهایی کسب کرده‌اند. جایزه نوبل با ارزش‌های اصلی بشریت پیوند خورده است و این یکی از دلایل محبوبیت و حسن شهرت آن به شمار می‌رود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.