توسعه رهبری و اقدامات لازم برای آن

فهرست مطالب

0
(0)

فعالیت‌ های توسعه رهبری صرفاً در مورد تقویت یا رشد عنوان آن نیست. بلکه در مورد مسئولیت‌ ها و داشتن ویژگی‌ های اعتبار، اعتماد، شایستگی، احترام، وفاداری، جوانمردی و ملایمت در مدیریت است. این شامل فعالیت هایی می شود که می تواند این صفات را در شما به عنوان رهبر سازمان رشد دهد. اما مهم ترین اقدامات لازم برای توسعه رهبری کدام است؟ با ما همراه باشید تا بیشتر بدانید.

1. اعتماد به نفس خود را بالا ببرید

اگر اعتماد وجود نداشته باشد، هیچ فعالیتی برای توسعه رهبری وجود نخواهد داشت. رهبران هرگز اجازه نمی دهند ترس آنها بر اعتماد آنها غلبه کند. این ترس ممکن است در مورد تلاش برای چیز جدید یا دفاع از حق باشد، یا ممکن است با هیئت مدیره روبرو شوید یا زمانی که وضعیت از دست شما خارج می شود و همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود. این در همه جا، هر زمان و در هر مکان اتفاق می افتد. اما یک رهبر خوب هرگز دچار وحشت نمی شود. سطح اعتماد به نفس خود را بالا نگه دارید. برای برداشتن یک گام رو به جلو، نیاز به جرات برای ریسک های حساب‌شده و نشان دادن تغییرات در دوران رکود هست.

اگر دوست دارید خود و افرادتان را در حال انجام حرکات شجاعانه ببینید، فقط این ویژگی های شخصیت پنهان خود را کشف کنید:

  • تمام حقایق سازمان خود را از نظر سود، زیان، تولید، نیروی انسانی، مسائل، رقبا و ماهیت کار مورد نیاز و تصمیم گیری در مورد آن بیابید.
  • بازخورد را دریافت کنید و یاد بگیرید که گوش دهید و هرگز در گوش دادن به دیدگاه دیگران و دریافت بازخورد آنها تردید نکنید. همه بازخوردها مثبت و حال خوب کن نخواهد بود. اما فقط چند کلمه بازخورد منفی می تواند به شما روح تازه ای بدهد و به شما کمک کند وارد یک رابطه و سبک جدید مدیریت شوید.
  • همیشه به شخصیت و رفتار خود اعتماد داشته باشید و هرگز نسبت به چیزی احساس تنش نکنید، بلکه به ذات و شخصیت خود اطمینان داشته باشید.
  • استراتژی های جدید توسعه رهبری را با پیوستن به فعالیت های توسعه رهبری و برنامه های آموزشی، خواندن کتاب، مشاهده دقیق مدیریت افراد ارشد خود بیاموزید. هرچه بیشتر از موضوع آگاهی داشته باشید، بیشترین اطمینان را نسبت به آن خواهید داشت.
  • با اتخاذ یک نگرش خوش بینانه و شادی، روانشناسی مثبت را تمرین کنید و یاد بگیرید. به طنز فرصتی در زندگی خود بدهید و از شر تمام تنش ها خلاص شوید، حتی در موقعیت های استرس زا.
  • روی هوش هیجانی خود کار کنید. این چیزی است که شما با آن متولد شده اید، اما اگر تقویتش نکنید قادر به استفاده کامل از آن نیستید.

2. در دیدگاه های خود در جایگاه رهبری شفافیت داشته باشید.

رهبر باید در اندیشه و دیدگاه خود شفافیت داشته باشد. اگر شک و شبهه ای وجود داشته باشد، با شفافیت حل می شود و موقعیت های شک برانگیز از بین می روند. سه سوال مهم برای تقویت شفافیت در دیدگاه مورد نیاز است و این ها عبارتند از:

  • هدف شما چیست؟
  • برای این هدف، چه چیزی می خواهید؟
  • خواسته دقیقتان چیست؟

3. تعادل بین زندگی معنوی و اهداف خود را حفظ کنید.

بسیاری از مردم به معنویت و جنبه عاطفی زندگی خود اهمیت نمی دهند. اما در واقع نمی توانیم بخش معنوی را از بینش خود جدا کنیم. معنویت بخشی از شخصیت ما است که ما را از نظر اخلاقی قوی می کند و ما را برای تصمیم گیری درست ترغیب می کند. با توجه به این جنبه، رهبری می تواند به خوبی با دیگران کنار بیاید و نیازهای مردم و همه کسانی که زیر نظر او کار می کنند را درک و مدیریت کند. او خود را از نظر روحی و جسمی قوی و هوشیار است.

توسعه رهبری در مدیریت

هر دو نیازهای روحی و جسمی بخشی از زندگی ما هستند. با از دست دادن یکی به قیمت دیگری، تعادل زندگی را از دست می دهیم. بنابراین شایسته است که هم معنویت و هم زندگی مادی را بشناسیم و بپذیریم. و یک رهبر خوب این کار را انجام می دهد. او با این میل دنیوی زندگی می کند و برای رسیدن به آن تلاش می کند، اما با استفاده از نیروی معنوی. بنابراین معنویت بخشی اساسی از زندگی ماست که نه میتوانیم آن را انکار کنیم و نه نادیده بگیریم.

4. عزت نفس خود را به عنوان یک رهبر حفظ کنید.

طبیعی است که هر انسانی از خود در برابر نیروهای خصمانه بیرونی محافظت کند که گاهی اوقات به قیمت عزت نفس تمام می شود. رهبران واقعی هرگز اجازه نمی دهند به هر قیمتی بر عزت نفس آنها غلبه شود. هر چه بیشتر به تلاش خود ادامه دهید، نظم و انضباط بیشتری خواهید داشت و می توانید عزت نفس خود را رشد دهید.

مراحل رسیدن به عزت نفس

بدن و ذهن خود را کنترل کنید

هرگز جنبه منفی خود را به دیگران نشان ندهید و هرگز خود را مورد انتقاد قرار ندهید. خودتان را دوست داشته باشید و جنبه مثبت همه چیز را ببینید. لیستی از ویژگی های مثبت خود را تهیه کنید، به آنها اعتماد داشته باشید و خود را باور کنید.

هرگز شکایت نکنید

هر فردی از مشکلات رنج می برد، اما چرا باید احساس کنید مشکلات شما بزرگ تر از دیگری است؟ با ایجاد احساس منفی، دیگران از شما دور خواهند شد. هرگز اجازه ندهید این وضعیت برای شما پیش بیاید.

آرام باشید

کمی زمان بگذارید تا ذهن و بدن خود را آرام کنید. ممکن است فقط چند دقیقه وقت داشته باشید، اما همین چند دقیقه نیز برای استراحت دادن به ذهن و بدن شما کافی است.

یاد بگیرید حرفتان را بزنید

هرگز از گفتن آنچه به شدت احساس می کنید و برای سازمان و خودتان خوب است خجالت نکشید. یک رهبر خوب هرگز تحت فشار قرار نمی‌ گیرد که حرفی را که برای بهبود کارکنان و منافع شرکت مفید است، نزند.

دستیابی به عزت نفس همچنین به معنای شناخت پتانسیل های خود و دوست داشتن خود با تمام ناتوانی ها و عیوب است. یک رهبر خوب همچنین باید عادت داشته باشد که تمام فعالیت های توسعه رهبری خود را از قبل برنامه ریزی و مدیریت کند. آماده سازی به شما کمک می کند از موانع و اشکالات پیش بینی نشده جلوگیری کنید. یک رهبر خوب همچنین کسی است که هرگز سعی نمی کند یکباره به چیزی برسد، اما وظایف پیچیده را به قطعات کوچک قابل کنترل تقسیم می کند.

توسعه رهبری در مدیریت

5. نظم را به اوقات فراغت ترجیح دهید.

یک رهبر واقعی همیشه یک زندگی منظم را به جای اوقات فراغت ترجیح می دهد. همه ما به لحظاتی نیاز داریم، اما کسانی که چشم‌ اندازی به سوی موفقیت دارند، می‌ توانند اوقات فراغت خود را فدای رشد جسمی، ذهنی، معنوی و عاطفی کنند. اگر زمان کمی داشته باشند، خود را وقف کسب مهارت های جدید می کنند یا زمانی را به فعالیت هایی اختصاص می دهند که ذهن آنها را آرام می کند.

این به معنای حفظ تعادل بین ساعات کار و استراحت و ارزش دادن به زمان است. دستیابی به خود انضباطی دشوار است. شما اغلب از افراد می شنوید: «من همین طوری هستم که می بینی». با این حال، خود انضباطی را می توان با تلاش های کوچک به دست آورد. از طریق نظم و انضباط شخصی می توان سبک و شخصیتی را به دست آورد که برای یک رهبر شایسته مناسب است.

6. حین رهبری تمایل به ریسک داشته باشید.

یک رهبر خوب همیشه آماده ریسک کردن است. او سود را در عمل می بیند، بر فعالیت های توسعه رهبری و مدیریت خود تمرکز می کند و راه حل های رسیدن به آن را می یابد. همه چیز در مورد ریسک محاسبه شده و سپس یافتن راه حل است.

ساندرا پترسون، مدیر عامل شرکت بایر کراپ ساینس به فوربس می گوید:

بازنگری ریسک، فرصتی برای موفقیت به جای شکست است.

ساندرا پترسون، مدیر عامل شرکت بایر کراپ ساینس

همانطور که جولی مک‌گوون پیشنهاد می‌کند، «ریسک‌ پذیری جزو مجموعه‌ ای از فعالیت‌ های توسعه رهبری است. اما باید بنیادی باشد و تعادل مطلوب در برابر خطرات احتمالی حفظ شود».

اما برای بسیاری از رهبران، ریسک کردن دشوار است. زیرا رهبران چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند و نمی‌توانند عنوان و پول خود را برای چیزی که بسیار غیر قابل پیش‌ بینی و جدید است به معرض خطر بگذارند. اما امروزه، نوآوری‌های تکنولوژیکی بخشی از ریسک‌ پذیری کارآفرینان است و رهبران می‌ دانند که بدون ریسک، مطمئناً در رقابت سخت شکست خواهند خورد.

7. تجربیات مشتری خود را مدیریت کنید.

جلب توجه مردم هدف اصلی برندسازی است. در این رابطه، شما باید:

  • ایده برند خود را با مردم به اشتراک بگذارید
  • توضیح دهید که برند شما چه تفاوتی با رقبای شما دارد
  • تجربه و احساسی را که مردم از برند دریافت می کنند دریابید
  • مشخص کنید برند شما به چه کسانی خدمت می کند

متمایز کردن یک برند به معنای ایجاد مدیریت برند با قیمت، محصول، مکان یا تبلیغ است. برند شما اگر انتظارات مشتری را برآورده و راه هایی برای ایجاد ارتباط با مشتریان پیدا کند، برجسته خواهد بود. یک رهبر خوب در عین حفظ هماهنگی بین استراتژی های برندسازی و مشتری و حفظ ارتباط قوی و عاطفی با آنها، استراتژی هایی ایجاد می کند.

8. پروفایل توسعه رهبری خود را نظم دهید.

پروفایل توسعه رهبری، ابزار مدیریتی شما برای به روز نگه داشتن خود در مورد تمام جنبه های برندتان و روش های اعمال شده بر روی آن است. این یک سند توسعه یافته استراتژیک است که شما را به طور مداوم به روز می کند. پروفایل شما شامل این هاست:

  • مشکلاتی که باید حل شوند
  • روشی که باید اتخاذ شود
  • تخصص در موضوع
  • مخاطبان هدف شما
  • فرصت های صنعتی
  • رسانه های هدفمند
  • انتظارات و توقعات مشتریان

در این پروفایل، می توانید عملکرد خود را اندازه گیری کنید و به آنها امتیاز دهید.

9. ارتباطات متقاعد کننده داشته باشید.

رهبران بزرگ، ارتباطات خوبی دارند و در گفتار متقاعدکننده هستند. بهترین مثالی که می توانم بزنم، جمله معروف مارتین لوتر کینگ، «من رویایی دارم» است. این سخنرانی آنقدر متقاعد کننده و مردمی بود که توانست آگاهی مردم را نسبت به آزادی سیاهان بالا ببرد. یک رهبر خوب این توانایی را در خود دارد که پیام درست، کلمات درست را در زمان مناسب، پیام‌ هایی که الهام‌بخش، انگیزه بخش و اطمینان بخش هستند را ارائه کند. هنگامی که احساسات مردم را نسبت به اقدام در سازمان خود برانگیختید، با فعالیت های توسعه رهبری ارتباط برقرار کرده اید.

علاوه بر این، رهبر باید بتواند ذینفعان، از جمله مشتریان، کارمندان، و مدیریت ارشد را درگیر کند و بر آنها تأثیر بگذارد. این نیاز به قدرت های متقاعدکننده ای دارد تا دیگران را ترغیب کند تا از مرزهای محدود خود عبور کنند و در رویکرد خود مبتکر و خلاق باشند. بیشتر از آن، هم به ظرافت فکری و هم به مهارت نیاز دارد. یک رهبر موفق قادر است در یک بحث عاطفی شرکت کند و همچنین می تواند با لحنی مشابه پاسخ دهد. او قادر به درک تمایلات و واکنش های عاطفی در افراد دیگر است.

10. به نیازهای کارمند حساس و پاسخگو باشید.

یک رهبر باید نسبت به زیردستان حساس باشد و به تمام نیازهای آنها رسیدگی کند. او درک می کند که چه چیزی کارکنان را تشویق می کند و آنها را برای عملکرد بهتر تشویق می کند. او به کارمندان خود توجه واقعی نشان می دهد و به نیازهای آنها رسیدگی می کند.

رهبر تحول آفرین از طریق اقدامات مداوم خود در بین پیروان خود اعتماد ایجاد می کند، و صمیمی، با شخصیت و دلسوز است. او آماده به اشتراک گذاشتن و حمایت کامل از زیردستان خود در زمینه فراهم کردن منابع توسعه رهبری و ایجاد راه حل برای هر مشکلی است. این رهبران، نیازهای کارکنان را با نیازهای سازمانی متعادل می کنند تا بهره وری را تقویت نمایند و منافع سازمان را برآورده کنند.

سخن پایانی: آیا مهارت های رهبری قابل توسعه است؟

این یک افسانه است که رهبران با خصوصیات رهبری و مدیریت متولد می شوند و عامل ژنتیکی نقش خود را در رهبری یک فرد ایفا می کند. اما حقیقت این است که یک رهبر خوب، با اتخاذ ویژگی های خاص و از طریق آموزش دقیق رشد داده می شود. فعالیت های موثر توسعه رهبری به معنای دستیابی به ویژگی ها و استعدادهای بی بدیل است که به ندرت توسط هیچ کس دیگری در جهان یافت می شود. این امر مستلزم آموزش مداوم در جنبه های مختلف رشد شخصیت، خودسازی منظم و توانایی پایبندی به هر موقعیتی است. در واقع، استراتژی‌ های توسعه رهبری مؤثر، یک فرهنگ استراتژیک است که توسط سازمان‌ ها برای تقویت مهارت های رهبران اتخاذ می‌شود.

نظرت درباره این مقاله چیه؟

روی قلب کلیک کن تا رای بدی

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد رای ها 0

تا حالا کسی رای نداده، اولین نفری باش که رای میده

مقالات دیگر

به اشتراک بگذارید

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دریافت مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دوره ها و پکیج های آموزشی فرم زیر را پر کنید

ارتباط مستقیم

از طریق راه های زیر با ما در تماس باشید

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را پرکنید. مشاورین و کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

دوره مدیریت نیروی بازاریابی و فروش
روزها
ساعت‌
دقیقه