بخش بندی یا تقسیم بندی بازار یکی از اقدامات بازاریابی است که به فرآیند تقسیم مخاطبان هدف (بازار) یک کسب و کار بر اساس اشتراکات آنها اشاره دارد. این اشتراکات می تواند شامل نگرش متفاوت و خاص مصرف کنندگان نسبت به محصول(ها)/خدمت(ها)، تمایز، ویژگی های رفتاری، لایه های اجتماعی آنها، عوامل جمعیت شناختی مانند سن، اندازه خانواده، وضعیت تأهل، جنسیت و بسیاری عوامل دیگر باشد.
فواید تقسیم بندی بازار چیست؟
بخش بندی بازار در حقیقت، سنگ بنای تحقیقات بازار و موفقیت بازاریابی هر کسب و کاری است. تقسیم بندی بازار به تفکیک بازار مصرف کمک میکند و به شناسایی بازارهای امیدوار کنندهای کمک می نماید که در آن کسب و کار میتواند شکوفا شود.
این به تیم بازاریابی در برنامه ریزی و سازماندهی کمپین های بازاریابی کمک می کند. بازار هدف شامل بخش هایی از بازار است که برای شرکت سودآور هستند. بخش بندی بازار و بازاریابی هدف هر دو به عنوان یک تکنیک بسیار مفید در صرفه جویی در زمان، پول و تلاش های درگیر در بازاریابی محصول/خدمات عمل می کنند. زیرا بازاریابی هدفمند بر روی هدف قرار دادن مصرف کنندگان یا مخاطبان بر اساس عادت های مختلف مصرف کننده متمرکز است.
درک این نکته حائز اهمیت است که اگر بازاریابان بر بازار هدف تمرکز نکنند، اثر بازاریابی کمرنگ می شود و شرکت یا بازاریابان زمان، پول و منابع غیرضروری را صرف می کنند. درک عمیق تر از بازار هدف و مصرف کنندگان هدف به بازاریابان کمک می کند تا محصولات را به شیوه ای کارآمدتر و موثرتر طراحی، توسعه، سازماندهی و تبلیغ کنند و به جلب اعتماد مصرف کنندگان در بازار کمک می کند.
مزایای بخش بندی بازار
مزایای تقسیم بندی بازار به شرح زیر است:
1. نرخ موفقیت بالاتر
بخش بندی بازار به معنای مطالعه بازار است. بهطور دقیق تر، به تقسیم بازار بزرگ تر به ماژول های کوچکتر کمک میکند و به بازاریابان امکان می دهد پتانسیل بازار/مصرفکنندگان را بدانند که خطر ضرر را کاهش میدهد و در نتیجه شانس موفقیت بیشتری برای کسب و کار وجود دارد.
2. افزایش سودآوری
بخش بندی بازار یک فرآیند بسیار مؤثر است و به کسب و کار کمک می کند تا بخش های خاصی از بازار را هدف قرار دهد. در نتیجه به یافتن فرصت های تجاری بهتر مربوط به آن بخش خاص بازار کمک می کند. بنابراین، بازاریابان می توانند کمپین های خود را بر اساس نیازها و نیازهای بخش بازار انتخابشده استراتژی بندی و به افزایش سودآوری کسب و کار کمک کنند. این تکنیک به شرکت ها اجازه می دهد تا بر یک بخش خاص به جای کل بازار تمرکز کنند که در ازای آن سود بیشتری به همراه دارد.
3. رشد رقابت پذیری
زمانی که تمرکز و بازار هدف به وضوح برای بازاریابان و تیم تجاری مشخص شود، رقابت پذیری فرا می رسد. از آنجایی که بازار هدف برای کسب و کار شناختهشده است، رقابت در بازار افزایش می یابد. تیم بازاریابی ایده های نوآورانه جدیدی را ارائه می دهد تا برند خود را بهتر معرفی کند و در بین رقبا برجسته شود. پیشنهادات و تخفیفهای مختلف به تیم بازاریابی کمک می کند تا مشتریان بیشتری را جذب کند و شناخت بهتر مصرف کنندگان به کسب وفاداری به برند کمک می کند.
4. حفظ مشتری در تقسیم بندی بازار
حفظ مشتریان برای کسب و کار بسیار مهم است و بخش بندی بازار به حفظ مشتری کمک می کند. هنگامی که کسب و کار مشتریان را بشناسد، نیازهای آنها می تواند به خوبی برآورده شود و تجربه مشتری با نام تجاری بازار به ارتباط با محصول/خدمت مانند بخش های مهمان نوازی کمک می کند. مصرف کنندگان عمدتاً محصولات/خدماتی را که تجربه کرده اند، به خصوص در مورد خطوط هوایی و بیمارستان ها ترجیح می دهند.
بخش بندی یا تقسیم بندی بازار یکی از اقدامات بازاریابی است که به فرآیند تقسیم مخاطبان هدف (بازار) یک کسب و کار بر اساس اشتراکات آنها اشاره دارد.
درک عمیق تر از بازار هدف و مصرف کنندگان هدف به بازاریابان کمک می کند تا محصولات را به شیوه ای کارآمدتر و موثرتر طراحی، توسعه، سازماندهی و تبلیغ کنند
5. شناخت فرصت های خوب در بازار
تقسیم بندی بازار به شناسایی و شناخت فرصت های بالقوه بازار کمک می کند. بخش هایی از بازار که مصرفکنندگان از برندهای دیگر رضایت کمتری دارند، زمینه های فرصتی برای شرکت برای تمرکز و تثبیت نام تجاری خود هستند. شرکت ها می توانند در این بخش ها کار کنند و محصولی بهتر از محصولات موجود در بازار در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند و وفاداری مصرف کننده را به دست آورند. بنابراین، تقسیم بندی بازار فراهمکننده فرصت های عالی بازار است.
6. اجرای کمپین تبلیغات اثربخش
از آنجایی که هر کسب و کار مصرفکنندگان و نیازهای آنها را می شناسد، تیم بازاریابی می تواند کمپین های بازاریابی و تبلیغات خود را بر اساس آن سفارشی یا شخصی سازی کند و استراتژی های خود را بر اساس نیاز بازار که مستقیماً با موفقیت کسب و کار متناسب است، سازماندهی کند.
7. استفاده عاقلانه و کارآمد از منابع در تقسیم بندی بازار
بخش بندی بازار با شناسایی مناطق بالقوه بازار به صرفه جویی در زمان و تلاش غیر ضروری در کمپین بازاریابی کمک می کند. بنابراین به استفاده از منابع و پول شرکت به شیوه ای کارآمدتر کمک می کند.
8. رضایت بالاتر مشتریان
بخش بندی بازار، شرکت را هدایت می کند تا تلاش های بازاریابی خود را در یک بخش خاص از بازار متمرکز کند. و به شرکت ها اجازه می دهد تا به مشتریان خدمات بهتری ارائه دهند و رضایت مشتری را افزایش دهند که هدف نهایی کسب و کار است.
9. مقرون به صرفه بودن
تحقیقات بازار کارآمد و تقسیم بندی بازار به صرفه جویی در زمان مفید، پول و منابع سرمایهگذاریشده در کمپین بازاریابی کمک می کند. همچنین از آنجایی که مشتریان بر اساس نیازها، اشتراکات، انتخاب ها، وضعیت ها و غیره گروه بندی می شوند، هدف قرار دادن مخاطب برای بازاریابان آسان می شود. بنابراین، از طریق بخش بندی بازار، فرآیند مدیریت کمپین بسیار روان و کارآمد به شیوهای مقرون به صرفه انجام می شود.
10. شناخت بهتر مشتریان
بخش بندی بازار به مطالعه نیازهای بازار و مصرف کننده بالقوه کمک می کند و خطر از دست دادن یا کمپین های بازاریابی ناموفق را کاهش می دهد. از آنجایی که تحقیقات بازار از قبل از کمپین انجام می شود، شانس موفقیت بسیار بیشتر است. زیرا بخش بندی بازار به بازاریابان کمک می کند تا اقدامات خود را برای بازاریابی انجام دهند. بازاریابان می توانند طبق تحقیقات بازار، کمپین های خود را بر اساس نیازهای عمومی مصرف کنندگان بالقوه برنامه ریزی کنند.
سخن پایانی
بسیار مهم است که بدانیم مصرف کننده و بازار چه خواسته هایی دارد و نیازهای واقعی آنها چیست. تنها در صورتی می توان بازاریابی موثر را اجرا کرد که بازار بالقوه و امیدوار کننده شناسایی شده باشد. در غیر این صورت تمام تلاش های بازاریابی بی نتیجه می ماند. شرکتها باید همیشه خود را به جای مصرفکنندگان قرار دهند و باید تحلیل کنند که اگر جای آنها بودند، از محصول/خدمات چه انتظاری داشتند.
یک پاسخ