در سال 2006، بلیک مایکوسکی شاهد مشکلاتی بود که کودکان بدون کفش در آرژانتین داشتند و کفشهای Tom’s را توسعه داد. شرکتی که به ازای هر جفت کفش فروخته شده، یک جفت کفش به یک کودک نیازمند میدهد. به احتمال زیاد در مورد این برند و ماموریت آن شنیده اید. از زمان شروع به کار این شرکت، 60 میلیون جفت کفش در 70 کشور جهان اهدا شده است. این داستان روایتگر تصویر برند و تاثیری است که مدیریت آن می تواند بر پیشگام شدن یک کسب و کار داشته باشد.
اما کسب و کارها چطور می توانند با مدیریت فرآیند برندینگ، تصویر نام تجاری خود را ارتقا و بهبود ببخشند؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابید.
تصویر برند چیست؟
تصویر برند، همان درک مشتری از نام تجاری شماست. مدیریت و بهبود این تصویر می تواند نتایج شگفت انگیزی در بهبود کسب و کار داشته باشد. این لزوماً شامل خرید یا استفاده از محصول یا خدمات شما توسط مشتری نمی شود. از آنجایی که مشتریان می توانند نظرات متفاوتی در مورد برند شما داشته باشند، مهم است که برای حفظ تصویر آن سخت تلاش کنید.
کسب و کارها زمان زیادی را صرف مدیریت شخصیت برند، صدا و جایگاه برند در بازار می کنند. این فراتر از عناصر قابل مشاهده مانند داشتن نماد شناسایی، علامت، لوگو و غیره است که شرکت ها می توانند از آنها برای متمایز کردن خود از رقبا استفاده کنند. همه این عناصر به نحوه تعامل مشتری با آن کمک می کند که در تصویر برند به اوج خود می رسد.
چرا داشتن تصویر مثبت برای هر برند مهم است؟
امروزه، بسیاری از مصرفکنندگان محصول یا خدمات شما را صرفاً به این دلیل که بهترین گزینه ها را دارید نمی خرند. در واقع، یک مطالعه توسط بیزینس اسکول هاروارد نشان داد که 64 درصد از مصرف کنندگان می گویند که ارزش های مشترک، دلیل اصلی ارتباط آنها با یک برند است. این به طور کلی بزرگ ترین محرک مشتریان بود و بدان معناست که در کنار تعامل با مشتری، مدیریت و بهبود کیفیت تعاملات شما بیشتر از کمیت برای درک برندتان توسط مشتری مهم است.
این امر به ویژه در دنیای پس از همه گیری بیماری کرونا صادق بود. 61 درصد از مردم گفتند که نحوه واکنش یک برند به این بحران، تأثیر زیادی بر حفظ روابط آنها با این نام های تجاری پس از عبور از بحران داشته است.
مهم این نیست که چگونه کسب و کارها به دیگران اهمیت می دهند. بلکه به نحوه مراقبت مستقیم آنها از مشتریان نیز مربوط می شود. گزارش ها نشان می دهد که بیش از 60 درصد از مصرف کنندگان احساس میکنند که کسب و کارها باید بیشتر به خواسته های آنها اهمیت دهند و اگر این مراقبت را احساس کنند، خرید بیشتری میکنند.
چطور یک تصویر برند قدرتمند بسازیم؟
برای ایجاد یک تصویر برند قوی، باید با درک اینکه برند شما چیست شروع کنید. این کار به شما کمک می کند تا جایگاه خود را در بازار مشخص و قلب مشتریان هدف خود را به دست آورید.
ماموریت، چشم انداز و ارزش های خود را مشخص کنید.
این مهم است که با تعریف ماموریت، چشم انداز و ارزش های خود شروع کنید. زیرا هر کاری که شرکت شما انجام می دهد (و هر تجربه ای که ارائه می دهید) باید با ماموریت و ارزش های شما مطابقت داشته باشد. ناهماهنگی در ارزش ها به تصویر برند شما آسیب می رساند. بنابراین باید قبل از تبلیغ، هدف خود را مشخص کنید.
علاوه بر این، مشخص کردن ماموریت نه تنها موجب جذب مشتریان به ارزش های شما می شود، بلکه مشارکت و همدلی کارکنان کسب و کار شما را نیز بالاتر می برد. کارمندان ماموریت محور مدت بیشتری در یک شرکت می مانند و به احتمال زیاد عملکرد بالاتری دارند. درک ماموریت، چشم انداز و ارزش های کسب و کار می تواند کمک زیادی به حفظ کارکنان و مشتریان سرحال و مولد کند.
یک بیانیه یا شعار برای موقعیت برند بنویسید.
بیانیه موقعیت یابی برند می تواند شما را از رقبا متمایز کند و به مصرف کنندگان بگوید که دقیقاً چگونه نیاز مخاطبان هدف خود را برطرف می کنید. برای ایجاد این بیانیه، در مورد رقبای خود تحقیق کنید و درک کنید که چه چیزی نام تجاری شما را منحصر به فرد می کند. شاید شما در زمینه ای که یکی از رقبایتان در آن ضعیف است، قدرت داشته باشید. هنگامی که متوجه شدید چه چیزی شما را متمایز می کند، یک شعار یک تا دو جمله ای ایجاد کنید که ارزش منحصر به فرد شما را به مشتریانتان منتقل کند.
یک شخصیت / هویت برند ایجاد کنید.
درست مانند هر انسان، هر برندی نیاز به یک شخصیت، صدا و ویژگی های ساخته شده دارد. با انتخاب لحن شروع کنید و حداقل 10 ویژگی برند خود را بنویسید. همچنین می توانید لیستی از چیزهایی که برند شما هست یا نیست، تهیه کنید. تعریف شخصیت برند و هویت برند باعث ثبات در بازاریابی و تصویر برند شما می شود.
با استفاده از تحقیقات بازار در مورد پرسونای مخاطبان، تصویر برند خود را بهبود ببخشید.
اگر نمی دانید مشتریان بالقوه شما چه کسانی هستند، نمی توانید به طور خاص برای آنها پیام بازاریابی ایجاد کنید. ابتدا باید در مورد مخاطبان خود تحقیق و اطلاعات جمعیت شناختی و روانشناختی آنها را جمع آوری کنید. سپس، آنها را تقسیم بندی کنید تا سه تا پنج تصویر تقریبی از مشتریان هدف خود ایجاد نمایید. درک شخصیت های خریداران و مخاطبان شما یکی از موارد بسیار مهم در مدیریت و ارتقاء تصویر برند است.
چگونه می توانیم فرآیند رشد تصویر برند را اندازه گیری کنیم؟
روشهای مختلفی وجود دارد که میتوانید درک برند و احساس مصرفکنندگان در مورد آن را اندازهگیری کنید.
نظرسنجی ها
انواع مختلفی از نظرسنجی ها وجود دارد که شرکت ها از آن برای این کار استفاده می کنند. اما رایج ترین آن، نظرسنجی درک برند است. نظرسنجی به شما کمک می کند تا درک کنید که برند شما در ذهن مشتریان، مشتریان بالقوه، کارکنان و سایر ذینفعان چگونه درک می شود. نتایجی که جمعآوری می کنید، به شما کمک خواهد کرد تا روابط بهتری با مشتریان خود ایجاد کنید.
نمونه هایی از شرکت ها با تصاویر برند موفق
اپل (Apple)
اپل در فهرست با ارزش ترین برندهای جهان در صدر قرار دارد و تصویری قوی از برند خود در ذهن مصرف کنندگان ایجاد کرده است. این شرکت به دلیل نوآوری، شیک و پویایی شهرت دارد و با ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان خود وفاداری مشتری را ایجاد کرده است. مشتریان اپل متعصب هستند و برای دریافت آخرین محصولات، در نخستین روز عرضه آنها صف می کشند. همچنین محصولات اپل گران تر از رقبای آنها است و ثابت می کند که مصرفکنندگان برای همسویی با یک نام تجاری خاص، هزینه بیشتری را پرداخت خواهند کرد.
این یک مثال عالی از این است که چگونه یک تصویر برند خوب می تواند به تصویری غیر قابل انکار تبدیل شود. بنیانگذار این شرکت، استیو جابز، تصمیم گرفت لوگوی اصلی الهام گرفته از سیب نیوتن را بگیرد و آن را به لوگویی ساده و نمادین تغییر دهد برند خود را متمایز کند. اپل با استفاده از اصول زیبایی شناسی و ساخت محصولات کاربرپسند اما صاحب سبک، بر هنر ایجاد یک محصول روزمره و متعاقباً تصویر مثبت نام تجاری خود تسلط یافته است.
زاپوس (Zappos)
Zappos به داشتن پشتیبانی عالی از مشتری و تجربه کارمند عالی معروف است. مدیر عامل آن، تونی هسیه، با استفاده از مدیریت صحیح برند یک تجربه استثنایی برای مشتری ایجاد کرده است که به شرکت اجازه می دهد کمتر برای بازاریابی هزینه کند. زیرا اکثر فروش های آن از مشتریان تکراری است.
کوکاکولا (Coca Cola)
کوکاکولا یکی از شناخته شده ترین شرکت های جهان است و این تا حدی به دلیل ثباتی است که در طول سالیان گذشته داشته است. کوکا کولا خود را از طریق محصولات خود تبلیغ می کند و برای فروش یک سبک زندگی – و نه فقط یک محصول – تلاش می کند.
کوکاکولا سخت کار کرده است تا تصویری از برند ایجاد کند که همسو با مناسبت های شاد مردم باشد. تبلیغ معروف کامیون تعطیلات کریسمس که در زمینه بازاریابی جای افتخار دارد، به ایجاد ارتباط در ذهن مصرف کنندگان بین برند و ایجاد شادی کمک کرده است – علیرغم اینکه نوشیدنی های کوکاکولا معمولاً مناسب زمستان هم نیستند!
نتیجه گیری
تصویر برند می تواند نتیجه شگفت انگیزی در فرآیند های بازاریابی و تبلیغات و به طور کلی، مدیریت کسب و کار شما داشته باشد. زیرا فروش محصولات شما به طور مستقیم، وابسته به ارتباط حسی مشتریان شما با آن است. بنابراین بسیار مهم است که برای رشد و ارتقای آن نهایت تلاش خود را به کار ببندید و از ابزارهای مناسب استفاده کنید.
یک پاسخ