تحلیل اقتصادی چیست؟

فهرست مطالب

5
(3)

تجزیه و تحلیل اقتصادی به ارزیابی هزینه ها و منافع برای بررسی قابلیت اجرای پروژه، فرصت سرمایه گذاری، رویداد یا هر موضوع دیگری مرتبط با کسب و کار اشاره دارد. به عبارت دیگر، شامل شناسایی، ارزیابی و مقایسه هزینه ها و منافع است. علاوه بر این، بسیاری از مفاهیم مهم دیگر نیز در تحلیل اقتصادی دخیل هستند. با ما همراه باشید تا در مورد کاربرد تحلیل های اقتصادی در کسب و کار بیشتر بدانید.

مفهوم تجزیه و تحلیل اقتصادی

فرآیند تجزیه و تحلیل به تخصیص و استفاده بهینه از منابع کمک می کند و یک عنصر مهم در فرآیند تصمیم گیری را تشکیل می دهد. به عنوان مثال، تحلیل اقتصاد خرد تلاشی را برای توصیف نحوه عملکرد افراد و سازمان ها در یک اقتصاد خاص انجام می دهد. تجزیه و تحلیل اقتصاد کلان بر تولید ناخالص داخلی، بیکاری و تورم تمرکز می کند و تحلیل اقتصادی تکنو (TEA) شامل مطالعه عملکرد اقتصادی یک فرآیند صنعتی است.

تحلیل اقتصادی «ارزیابی سناریوی هزینه – فایده یک پروژه، رویداد یا اقدام» را تعریف می کند. این به سازمان ها کمک می کند تا مفهوم هزینه فرصت را درک کنند.


ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که اقتصاددانان و صاحبان مشاغل از آنها برای تشخیص مناسب بودن یک طرح یا پیشنهاد استفاده می کنند.


کسب‌ و کار ها هر پروژه یا فعالیت مالی را تنها پس از اعمال تحلیل اقتصادی برای محدود کردن خطرات احتمالی دنبال می‌کنند. متغیرهای اقتصادی، شیب ها، بهینه سازی و برنامه ریزی خطی برخی از این ابزارها یا مفاهیم هستند.


تجزیه و تحلیل اقتصادی همچنین به توضیح رشد اقتصادی یک کشور و نحوه فعالیت و تأسیس یک تجارت در داخل آن کمک می کند.

تحلیل اقتصادی پروژه ها، سناریوها، وظایف، موضوعات یا اقدامات را برای درک سودآوری یا پیامدهای منفی آنها ارزیابی می کند. مدیر کسب و کار از این تحلیل ها در سناریوهای مختلف استفاده می کند. به عنوان مثال، شرکت ها آن را در طول شناسایی محصول جدید یا یک فرآیند توسعه یا یکپارچه سازی اعمال می کنند. فرآیند تجزیه و تحلیل مزایا و معایب یک طرح را بررسی می کند و جنبه های مختلف یک موضوع را موشکافی و قابل درک می نماید.

ابزارهای تحلیل اقتصادی

ابزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل، در درجه اول فرمول ها و تکنیک های آمار و ریاضیات هستند. علاوه بر این، فرآیند تحلیل اقتصادی شامل ابزارهای مختلفی بوده و بر فرضیات بسیاری مبتنی است.

بیایید به ابزارهای مهم درگیر در تجزیه و تحلیل نگاه کنیم:

متغیرهای اقتصادی: رایج‌ ترین ابزار در تحلیل اقتصادی است. متغیرها نتیجه فرآیند را استخراج می‌کنند. به طور کلی از چهار نوع متغیر استفاده می‌شود: متغیرهای وابسته، مستقل، درون‌زا و برون‌زا. مقدار این متغیرها اطلاعات مهمی را به مدیریت کسب و کار می دهد. به عنوان مثال می توان به تولید ناخالص داخلی، تورم، رشد اقتصادی، نرخ بهره و غیره اشاره کرد.

شیب ها: شیب های خطی و نمودارها ابزارهای تحلیل دیگری هستند که بروز تغییر در متغیرهای وابسته را، در صورت ایجاد تغییر در متغیرهای مستقل نشان می دهند. شیب خط، تغییر را به تصویر می‌ کشد و بر اساس تأثیر مشترک متغیرهای وابسته و مستقل تهیه می گردد.

بهینه سازی: برای تصمیم گیری های مدیریتی استفاده می شود و به تعریف سطوح تولید، هزینه های خروجی و راه های به حداکثر رساندن سود کمک می کند. این کار با مطالعه تغییر در متغیر وابسته و در نظر گرفتن سوابق و روندهایی که می توان مجدداً برای پیش بینی چرخش های آینده بازار استفاده کرد، انجام می شود.

برنامه نویسی خطی: کاربرد برنامه ریزی خطی می تواند راه حل های عددی برای مسائل مختلف کسب و کار ارائه دهد. برنامه نویسی خطی یا برنامه بهینه سازی، به یافتن بهترین راه حل از بین همه راه حل های امکان پذیر کمک می کند.

مثال هایی از تحلیل اقتصادی

بیایید برای درک بهتر مفهوم مقایسه هزینه و سود به دو مثال نگاه کنیم:

مثال شماره 1

پُل کارخانه کوچکی دارد که محصولات بطری خاص تولید می کند. در حال حاضر بیست کارگر دارد و روزانه 3000 محصول بطری را تحویل می دهد. پُل قصد دارد از تجهیزات و ماشین آلات سنگین استفاده و کل فرآیند را اتوماتیک کند. اما اگر این کار را انجام دهد، به دلیل خرید ماشین آلات و هزینه های نصب سیستم اتوماسیون، مبلغ ثابتی برای او هزینه خواهد داشت.

با این حال، گام جدید باعث افزایش بازده تولید و کاهش هزینه های متغیر نیروی کار می شود. ارزیابی هزینه و فایده مرتبط با فرآیندهای خودکار و دستی نشان می دهد که اتوماسیون بهتر است. این یک نمونه تحلیل اقتصادی ساده است که از طریق آن، پُل تصمیم خود را برای نصب تجهیزات جدید در کارخانه خود ارزیابی کرده و به پیش خواهد برد.

مدیریت کسب و کار چیست

بیشتر بخوانید: مدیریت کسب و کار چیست؟


مثال شماره 2

رودی یک شرکت ساختمانی را اداره می کند. او قصد دارد در زمینی که سال ها پیش خریده، یک مجتمع تجاری بسازد. اما قبل از شروع پروژه، تحلیل اقتصادی را برای درک مجاورت و سناریوی هزینه – فایده مربوط به پروژه اعمال می کند.

این تجزیه و تحلیل به رودی کمک می کند تا دریابد که زمین نزدیک دریاچه است. بنابراین ترکیب زمین جامد نیست و خاک اطراف عمدتاً مرطوب است. این نه تنها یک وضعیت مشکل ساز برای ساخت و ساز است، بلکه ممکن است مشکلات زیادی را پس از ساخت به همراه داشته باشد و ممکن است یک تهدید بالقوه برای ساختمان وجود داشته باشد.

همچنین ممکن است به جان و دارایی افرادی که مغازه می خرند آسیب برساند. در عین حال ممکن است مردم اطراف زمین نسبت به ساخت و ساز اعتراض کنند و با مشکلات قانونی زیادی مواجه شوند. بنابراین، در دراز مدت، می تواند یک سرمایه گذاری بد باشد. از این رو، رودی در نهایت تصمیم می گیرد پروژه را رها کند و به دنبال جایگزین های مختلف می گردد.

چگونه یک تحلیل اقتصادی انجام دهیم؟

فرآیند تجزیه و تحلیل اقتصادی در مدیریت کسب و کار شامل مراحل زیر می شود:

تجزیه و تحلیل اقتصادی در مدیریت کسب و کار
  • شناسایی مشکل
  • تعیین اهداف و همچنین تعیین پیامدهای اهداف
  • مطالعه یا یافتن جایگزین برای حل مشکلات با در نظر گرفتن اهداف
  • تبیین نیاز به تجزیه و تحلیل اقتصادی
  • انتخاب روش تحلیل اقتصادی مناسب
  • در نظر گیری عدم قطعیت ها و خطاها و مدیریت آنها
  • محاسبه و مقایسه عملکرد اقتصادی و پیامدها

سخن نهایی

تجزیه و تحلیل اقتصادی ابزار مهمی برای کسب و کارهاست تا بتوانند فعالیت های خود را با نوسانات، تغییرات و شرایط اقتصادی محیطی تطبیق دهند. بدون تحلیل اقتصادی، یک کسب و کار نمی تواند مدت زیادی به فعالیت خود ادامه دهد. از این رو، داشتن آگاهی کافی و استخدام افراد خبره برای انجام تحلیل های لازم بر اساس اهداف و معیارهای شرکت امری ضروری است.

نظرت درباره این مقاله چیه؟

روی قلب کلیک کن تا رای بدی

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد رای ها 3

تا حالا کسی رای نداده، اولین نفری باش که رای میده

مقالات دیگر

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دریافت مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دوره ها و پکیج های آموزشی فرم زیر را پر کنید

ارتباط مستقیم

از طریق راه های زیر با ما در تماس باشید

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را پرکنید. مشاورین و کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

دوره مدیریت نیروی بازاریابی و فروش
روزها
ساعت‌
دقیقه