تاثیر برندسازی در تقویت بازارهای صادراتی

بدون شک تاثیر برندسازی در بازارهای صادراتی بسیار زیاد است و آنچه در بازارهای پررقابت صادراتی منجر به نفوذ ماندگاری و تعهد طرفین می‌شود، برندها و نام و نشان آن‌ها است. بی‌توجهی به برندسازی در صادرات محصولات کشاورزی ایران یکی از دلایل ضعف در توسعه صادرات غیرنفتی می‌باشد. در حال حاضر ایران بزرگترین تولیدکننده محصولاتی نظیر زعفران، پسته و عسل در دنیا می‌باشد ولی به سبب ضعف در برندسازی، تبلیغات و همچنین بسته‌بندی این محصولات، برندهای غیر ایرانی گوی سبقت را از ما ربوده‌اند. در حالی‌که کشور ما می‌تواند با برندسازی و تبلیغات گسترده به یک قطب تجاری در دنیا تبدیل شود. توجه نکردن به برندسازی باعث شده تا رقیب بزرگ ما در دنیا اسپانیا باشد چون در ۵۰ سال اخیر در حالی که بدون توجه به برندسازی حوزه زعفران فعالیت می‌کردیم اسپانیا با برنامه‌ریزی و برندسازی جا پای خود را محکم کرده است و ما همچنان صادرکننده فله‌ای زعفران بوده‌ایم. بنابراین اگر خواهان افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی محصولات کشاورزی و به خصوص زعفران هستیم باید به سمت برندسازی حرکت کنیم. امروزه رقابت در عرصه جهانی به سطحی رسیده که در موارد بسیاری داشتن کیفیت و قیمت رقابتی مطلوب نه تنها مزیت نسبی شناخته نمی‌شود، بلکه داشتن آن تبدیل به یک الزام و حداقل خواسته مشتری شده است. از این رو در بازار رقابتی بسیاری از شرکت‌ها به سمت خلق و ایجاد ارزش‌ها و تصویر ذهنی مطلوب از خود حرکت می‌کنند و در واقع رویکرد مطلوب و کلیدی در بازار جهانی امروز و آنچه محصول یک شرکت را از دیگری متمایز می‌کند برندسازی و تقویت نام و نشان تجاری است. برندسازی عامل اصلی برای توسعه صنعتی و تجاری کشور است. این موضوع بقدری با اهمیت است که کمک به خلق برندهای معتبر در بازارهای بین‌المللی یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی است. برندسازی تولید قدرت نرم ملی برای جمهوری اسالمی ایران است و برندسازها به نوعی در راستای تولید قدرت نرم ملی عمل می‌کنند. با توجه به جایگاه و اهمیت برند و برندسازی در بازارهای بین‌المللی و ایجاد قدرت رقابتی ناشی از برندسازی این موضوع اهمیت ویژه در توسعه صادرات کشور ایفا می‌کند. چرا که بدون افزایش قابلیت رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی در جهان و در نتیجه افزایش واقعی صادرات غیر نفتی در سال‌های آینده، تحقق توسعه اقتصادی امکان‌پذیر نخواهد بود. ایجاد زیرساخت‌های توسعه برندهای ملی و تقویت آن‌ها می‌تواند زمینه‌ساز تبدیل شدن به برندهای جهانی شود و همین امر به حضور برندهای ایرانی در بازارهای جهانی کمک می‌کند. امیدواریم روزی برسد که کالا و محصولات کشور را نه تنها به صورت جغرافیایی بلکه با برند ایرانی بشناسند.

 

یکشنبه 2 آذر 1399

روزنامه اقتصادی آسیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.