بعضی مباحث مهم کسبوکار در دانشکدههای مدیریت و برخی دورههای MBA و DBA کمتر مورد بحث قرار میگیرد. حالآنکه همین موضوعات، در دنیای کسبوکار، تعیینکننده موفقیت یا شکست سازمانهاست. یکی از این موضوعات «قدرت» است. بسیاری از افراد، به دست آوردن قدرت و استفاده از آن را در سازمان مختص انسانهای قدرتطلب و بیاخلاق میدانند و به همین دلیل، روحیه خوشی به بحثهای پیرامون قدرت نشان نمیدهند، ولی در سازمانها و همچنین در زندگی شخصی، انجام هیچ کاری بدون داشتن قدرت امکانپذیر نیست و ازاینرو مدیران باید نحوه کسب قدرت و استفاده از آن را یاد بگیرند.
تأثیرگذارترین نظریهپرداز قدرت در دنیای کسبوکار، «جفری ففر» نام دارد که نام وی برای دانشپذیران اهل مطالعه دورههای MBA و DBA آشناست. ففر معتقد است در مقایسه با ساختار سلسله مراتبی و فرهنگسازمانی، بهترین وسیله برای به انجام رساندن کارها «قدرت» است. ازنظر وی، به انجام رساندن کارها از طریق قدرت، با طی کردن فرایند زیر امکانپذیر است:
اهداف خود و آنچه قرار است به آن دست یابید را مشخص کنید. برای مثال موفقیت تحصیلی میتواند هدف اولیه یک دانشپذیر دورههای MBA و DBA باشد.
افرادی که بر رسیدن شما به اهدافتان تأثیرگذارند را شناسایی کنید. برای مثال اگر هدف شما موفقیت تحصیلی باشد، اساتید نقش مهمی ایفا خواهند کرد.
عقاید و نگرشهای افراد تأثیرگذار را شناسایی کنید. برای مثال ممکن است برای استادی خاص، تکالیف درسی و پرسیدن سؤالات چالشی اهمیت بالایی داشته باشد.
منبع قدرت افراد تأثیرگذار را شناسایی کنید. برای مثال «نمره» یا «ارتباط با مدیران دانشگاه» منبع قدرت بسیاری از اساتید است.
منبع قدرت خود را شناسایی کرده و توسعه دهید. بهعنوان یک دانشجو، منبع قدرت شما میتواند دانش تخصصی یا نمره ارزشیابی اساتید باشد.
با توجه به موارد بالا، استراتژیها و تاکتیکهای خود برای تأثیرگذاری بر موقعیت پیش رو و دستیابی به اهداف را مشخص کنید. با توجه به مثالهای بالا، مطالعه، کسب دانش، پرسیدن سؤالات چالشی در سر کلاس، انجام خوب تکالیف درسی و ارزیابی اساتید بر اساس عدالت در نمرهدهی میتواند اقدامات شما برای موفقیت تحصیلی باشد.