تعریف:
بازاریابی تلفنی ( Telemarketing ) عمل فروش، درخواست یا تبلیغ یک محصول یا خدمات از طریق تلفن است. تلفن مقرون به صرفه ترین، انعطاف پذیرترین و از نظر آماری پاسخگوترین رسانه موجود است. در عین حال، تلفن هنوز بسیار صمیمی و شخصی و فردی به فرد است.
معنی:
بازاریابی تلفنی فرآیند استفاده از تلفن برای تولید سرنخ، فروش یا جمع آوری اطلاعات بازاریابی است. مهارت بازاریابی تلفنی میتواند ابزار ارزشمندی برای کسب و کارهای کوچک باشد، زیرا در مقایسه با فروش شخصی باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود، اما بسیاری از مزایای مشابه را از نظر تماس مستقیم با مشتریان ارائه می دهد.
درواقع بازاریابی تلفنی زمانی مفید است که مشتریان محصولات یا خدمات یک کسب و کار کوچک در مکانهای صعب العبور واقع شده باشند، یا زمانی که باید با بسیاری از مشتریان بالقوه تماس گرفت تا فرد علاقه مند به خرید را پیدا کند.
اگرچه برخی از کسب و کارهای کوچک منحصراً از طریق تلفن کار می کنند، بازاریابی تلفنی اغلب به عنوان بخشی از یک برنامه بازاریابی کلی برای پیوند دادن تبلیغات و تلاش های فروش شخصی استفاده می شود. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است اطلاعات مقدماتی را از طریق پست ارسال کند، سپس با یک تماس بازاریابی تلفنی پیگیری کند تا علاقه مشتری را ارزیابی کند، و در نهایت یک فروشنده را برای بازدید بفرستد.
انواع بازاریابی تلفنی
این شامل رسیدگی به تماسهای تلفنی دریافتی – که اغلب توسط تبلیغات پخش، پست مستقیم یا کاتالوگها ایجاد میشود و گرفتن سفارش برای طیف وسیعی از محصولات است. نمایندگانی که در این نوع برنامه Telemarketing کار میکنند معمولاً به اندازه نمایندگان خروجی به آموزش نیاز ندارند.
Telemarketing برون مرزی:
می تواند مستقیماً به سمت مصرف کننده نهایی باشد. به عنوان مثال، یک کسب و کار تعمیر خانه ممکن است افراد را برای جستجوی مشتریان بالقوه و مشتریان فراخواند. نمایندگانی که در این سمت از صنعت کار می کنند معمولاً به آموزش و دانش محصول بیشتری نیاز دارند، زیرا فروش واقعی بیشتری در مقایسه با عملیات ورودی درگیر است.
مزایای بازاریابی تلفنی:
1. تعامل انسانی:
یکی از مزایای بازاریابی تلفنی نسبت به سایر روش های بازاریابی مستقیم این است که شامل تعامل انسانی است.
2. مشاغل کوچک:
بازاریابی تلفنی می تواند ابزار ارزشمندی برای کسب و کارهای کوچک باشد، زیرا در زمان و هزینه در مقایسه با فروش شخصی صرفه جویی می کند، اما بسیاری از مزایای مشابه را از نظر تماس مستقیم با مشتریان ارائه می دهد.
3. خدمات مشتری:
ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار یک عامل اساسی در ایجاد یک موفقیت تجاری بلند مدت و افزایش ارزش شرکت است. خدمات مشتریان Telemarketing می تواند سفارشات تکراری را به دست آورد و نفوذ پایگاه مشتری را افزایش دهد. بازاریابی تلفنی دارای مزایای ارائه خدمات عالی به مشتریان است.
4. کاهش هزینه:
با ادامه افزایش هزینه های فروش میدانی، کسب و کارها از Telemarketing به عنوان راهی برای کاهش هزینه های فروش استفاده می کنند. همچنین برقراری ارتباط با مشتریان راحت تر است. بیشتر تلاشهای بازاریابی به سمت بازارهای منتخب هدایت میشود، بنابراین هزینه هر فرد با تماس کمتر است.
5. انعطاف پذیری:
این انعطاف پذیرترین شکل بازاریابی مستقیم است. این به دانستن و درک آنچه مشتریان می خواهند کمک می کند و آماده خرید هستند. نظرسنجی را می توان با مزایای بازاریابی تلفنی، دانستن آنچه مشتریان به دنبال آن هستند، محصول یا خدمات، نام تجاری و غیره انجام داد. می توان به طور مداوم پایگاه داده مشتری را به روز کرد.
6. اندازه گیری پاسخ:
سنجش پاسخ با دانستن اثربخشی تبلیغات امکان پذیر است. نتایج را می توان با نتایجی که قبلاً ایجاد شده مقایسه کرد و برنامه های آینده را می توان بر اساس چنین نتایجی استوار کرد.
معایب بازاریابی تلفنی:
1. تعداد فزایندهای از مردم از Telemarketing بیزار شدهاند.
2. هیچ گونه تماس بصری با مشتری امکان پذیر نیست.
3. افراد بیشتری از فناوری برای بررسی تماس گیرندگان ناخواسته، به ویژه بازاریاب های تلفنی استفاده می کنند.
4. دولت تدابیر سخت گیرانه تری را برای مهار بازاریابان تلفنی اجرا می کند.
5. اگر یک شرکت خارجی را برای انجام Telemarketing استخدام کنید، با توجه به اینکه افرادی که تماس ها را انجام میدهند، کارمندان شما نیستند، کنترل کمتری در این فرآیند وجود دارد.
6. مکالمه تلفنی حافظه بسیار کوتاهی دارد.
7. بازرسی قبل از خرید کالا امکان پذیر نیست.
8. می تواند بسیار گران باشد، به خصوص اگر بازاریابی تلفنی به یک شرکت خارجی برون سپاری شود.
یک پاسخ