در مقاله قبلی به کارساز نبودن منابع قدرت سنتی و لزوم داشتن منابع نوین قدرت از جمله قدرت تخصصی و قدرت کاریزماتیک پرداختیم. در اینجا قصد داریم رهنمود‌هایی برای ایجاد و گسترش قدرت تخصصی ارائه دهیم:
مطلع و به‌روز بودن: اساسی‌ترین شرط داشتن قدرت تخصص، تداوم یادگیری و کسب دانش به‌روز در حوزه مدیریت و حوزه تخصصی سازمان است. یادگیری امری نیست که در مدرسه و دانشگاه رخ دهد و سپس با ورود به دنیای اجرا تمام شود. مطالعه کتاب‌ها و ژورنال‌های علمی و به طور کلی یادگیری باید همیشه در جریان باشد تا در فرد قدرت تخصصی ایجاد شده و گسترش یابد. علاوه بر این همیشه باید نسبت به برنامه‌ها و رخدادهای سازمان خود نیز آگاه باشید تا با استفاده از دانش خود هوشمندانه عمل کنید.
ایجاد تصویر تخصص: صرف داشتن دانش و تخصص کافی نیست. باید در دیگران تصویر و جلوه تخصص را ایجاد کرد. به‌عبارت‌دیگر باید به دیگران نشان دهید که دارای تخصص هستید. چون معمولاً تخصص را با تحصیلات دانشگاهی و تجربه کاری می‌سنجند، باید حواستان باشد که دیگران نسبت به تحصیلات دانشگاهی و تجربیات شما آگاه هستند و به شیوه‌هایی ظریف آن‌ها را از این امر مطلع کنید.
حفظ اعتبار: بعد ایجاد تصویر و جلوه تخصص در دیگران، باید با دقت از آن محافظت کنید. باید حواستان باشد که در مورد موضوعاتی که دانش و اطلاعات کافی ندارید، اظهارنظرهای عجولانه نکنید و در برنامه‌ها و اقداماتی که احتمال شکست در آن بالاست وارد نشوید.
عمل کردن با قاطعیت و اعتمادبه‌نفس در بحران‌ها: در هنگام بروز بحران در سازمان، همه محتاج رهبری هستند که مسئولیت مقابله با بحران را به عهده گرفته و با استفاده از تخصص خود، سازمان را به‌پیش براند و از بحران خارج کند. موفقیت در این امر دیگران را متقاعد می‌کند که شما دارای دانش و اعتمادبه‌نفس کافی هستید و از طریق قدرت تخصصی شما در نزد دیگران افزایش می‌یابد.
حفظ کرامت و عزت‌نفس زیردستان: قدرت تخصصی زمانی رخ می‌دهد که دانش و تخصص مدیر بیشتر و متفاوت از دانش و تخصص زیردستان باشد. اگر مدیر نسبت به نحوه اعمال قدرت حساس نباشد، همین تفاوت ممکن است مشکلاتی به وجود آورد. باید حواستان باشد که با زیردستان به‌گونه‌ای رفتار نکنید که گویی شما در جایگاه معلم قرار دارید و آن‌ها دانش آموزان اول ابتدایی هستند زیرا در این حالت قدرت تخصصی شما نتیجه عکس می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.