اندازه گیری روابط عمومی | شیوه ها، تعریف و اهمیت

اندازه گیری روابط عمومی شیوه ها، تعریف و اهمیت (3)

فهرست مطالب

روابط عمومی یا PR مجموعه‌ ای از تکنیک‌ ها و استراتژی‌ های تاکتیکی است که برای کنترل اطلاعاتی که رسانه‌ ها در مورد یک فرد، یک شرکت یا یک برند منتشر می‌ کنند استفاده می شود. اندازه گیری میزان موفقیت این تکنیک ها و استراتژی ها برای بهبود عملکرد بخش روابط عمومی بسیار مهم است. در حالی که متخصصان بازاریابی، محتوا را در رسانه ها منتشر می کنند، متخصصان روابط عمومی روابط بین مشتریان خود و منابع رسانه ای خاص را مدیریت می کنند. آنها مسئول طیف گسترده ای از وظایف شغلی هستند که به حضور رسانه ای مشتریانشان مربوط می شود. کار در بخش روابط عمومی شامل موارد زیر است:

  • برنامه ریزی برای حضور در رسانه ها
  • حفظ روابط مثبت با خبرگزاری ها
  • نوشتن بیانیه های مطبوعاتی
  • آماده سازی مشتریان برای سخنرانی عمومی
  • ایجاد و حفظ شهرت مشتری در رسانه ها
  • ذکر آدرس مشتریان در رسانه ها
  • ایجاد یک برنامه استراتژیک برای پیشبرد اهداف یک سازمان یا فرد از طریق روابط عمومی


چگونه موفقیت روابط عمومی را اندازه گیری کنیم؟

چندین روش وجود دارد که به متخصصان کمک می کند موفقیت یک کمپین روابط عمومی را بسنجند. اغلب، مدیران یا مدیران اجرایی به دنبال درک این هستند که چگونه روابط عمومی می تواند به طور ملموس بر شرکت تأثیر بگذارد. استفاده از معیارهای مختلف برای اندازه گیری و ارزیابی یک کمپین روابط عمومی می تواند بازخورد مفید و کاربردی را برای متخصصان روابط عمومی و مدیریت آنها فراهم کند. برخی از راه‌ های اندازه‌ گیری موفقیت روابط عمومی را در ادامه ذکر می کنیم:

1. از ابزاری برای نظارت بر داده‌ها استفاده کنید

وقتی شرکت‌ ها روی یک ابزار دیجیتال برای نظارت بر جنبه‌ های مختلف یک کمپین روابط عمومی سرمایه‌ گذاری کنند، می‌توانند در زمان صرفه‌ جویی کنند. به جای جمع آوری دستی داده ها از کمپین، یک ابزار تخصصی می تواند داده ها را پیدا، سازماندهی و تجسم کند. برخی از ابزارها به شما اجازه می دهند مشخص کنید روی کدام داده ها تمرکز شود. این ابزارها همچنین توانایی تولید گزارش های جامع را دارند که برای هدایت استراتژی کمپین های آتی استفاده می شوند.

2. اهداف روشن را برای بخش روابط عمومی توسعه دهید

مهم است که قبل از ایجاد یک کمپین روابط عمومی، اهداف و مقاصد مستقیم و واضح را ایجاد کنید. این می تواند به کمپین هایی کمک کند که با اهداف و چشم انداز سازمان هماهنگ هستند. علاوه بر این، تیم روابط عمومی شما می تواند از اهداف به عنوان یک راهنما برای تعیین اینکه آیا کمپین موثر یا سودآور بوده است استفاده کند. برآورده کردن یا فراتر رفتن از اهداف می تواند به مدیریت نشان دهد که یک تیم روابط عمومی بر حضور رسانه ای شرکت تأثیر دارد.

روابط عمومی و رسانه

3. معروفیت نام تجاری را بررسی کنید

میزان و تکرار اعلام نام تجاری یا برند شرکت در رسانه ها را بررسی کنید. مکالماتی که در آنها از نام تجاری استفاده شود، در جذب مخاطبان هدف و برقراری روابط با آنها نقش بیشتری دارد. این موضوع در همه انواع رسانه ها، از جمله پلتفرم های چاپی و دیجیتال موثر است.

4. موفقیت روابط عمومی در تحریک احساسات را بسنجید

معیار دیگری که می تواند موفقیت بخش روابط عمومی را تعیین کند، احساسات است. این به نحوه احساس یا واکنش مخاطب هدف به یک پیام خاص اشاره دارد. به عنوان مثال، اگر محتوای برند شما معمولاً دارای نظرات مثبت است، این بینش را به شما می دهد که تلاش های روابط عمومی موثر واقع شده است. احساسات همچنین شهرت یک برند را در حوزه عمومی نشان می‌ دهد.

5. تعاملات شبکه های اجتماعی را بررسی کنید

بازاریابی رسانه های اجتماعی به طور خاص توجه به تعامل را به عنوان راهی برای سنجش موفقیت روابط عمومی افزایش داده است. تعاملات شامل لایک، نظر، کلیک یا اشتراک گذاری است. سطح بالای تعامل در پست رسانه اجتماعی یک برند می تواند به متخصصان روابط عمومی نشان دهد که مخاطبان برند چه نوع محتوایی را ترجیح می دهند.

6. میزان دستیابی به محتوا را اندازه بگیرید

Reach به تعداد افرادی که یک محتوای خاص را مشاهده کرده اند اشاره دارد. این شامل معیارهایی مانند ردیابی میزان بازدید از یک کنفرانس مطبوعاتی مهم یا تعداد افرادی است که بروشور شرکت را دریافت کرده اند. دسترسی گسترده ممکن است در موفقیت استراتژی روابط عمومی اثر بگذارد زیرا تعداد افرادی که از برند آگاه هستند را افزایش می دهد.

7. ترافیک وب سایت را مورد بررسی قرار دهید

اگر تیم روابط عمومی وب سایتی را مدیریت می کند، ردیابی ترافیک آن وب سایت مفید است. این به تعداد کاربرانی اشاره دارد که از یک وب سایت خاص بازدید می کنند. همچنین می توانید ببینید که هر کاربر چه مدت در سایت باقی مانده است، مردم بیشتر از چه صفحات سایتی بازدید می کنند و مخاطبان اصلی کجا هستند. ردیابی ترافیک وب سایت می تواند بازخوردی در مورد اهمیت سایت برای مخاطبان مشتری یا نحوه هدف قرار دادن یک مخاطب خاص ارائه دهد.

8. بازاریابی ایمیلی را در اندازه گیری موفقیت روابط عمومی در نظر بگیرید

گاهی اوقات، شرکت های روابط عمومی از بازاریابی ایمیلی برای برقراری ارتباط با یک مخاطب خاص استفاده می کنند. برای تعیین اثربخشی یک کمپین ایمیلی، تعداد افرادی را که پیام را باز می‌ کنند، پاسخ می‌ دهند، فوروارد می‌ کنند یا از لیست ارسال لغو می‌ کنند، در نظر بگیرید. این معیارهای مختلف می تواند نشان دهد که آیا بازاریابی ایمیلی با مخاطبان خاص برند شما هماهنگ است یا خیر.

9. ارقام فروش را محاسبه کنید

اگر هدف روابط عمومی افزایش فروش محصول جدید یک شرکت باشد، ارزیابی تغییرات در فروش بسیار مهم است. به عنوان مثال، تصور کنید مدیر اجرایی یک شرکت با یک خبرگزاری معروف در مورد کوله پشتی مسافرتی جدید خود مصاحبه ای انجام دهد. اگر فروش این کوله پشتی پس از مصاحبه افزایش یابد، ممکن است رابطه مثبتی بین روابط عمومی و سود وجود داشته باشد.

روابط عمومی و رسانه

10. برای اندازه گیری بازخورد تکنیک های روابط عمومی، در بازار نظرسنجی انجام دهید

هنگامی که به دنبال افزایش آگاهی از برند هستید، ممکن است به اجرای نظرسنجی بازار فکر کنید. این نظرسنجی از مردم یا مخاطبان می پرسد که آیا نام تجاری شما را شنیده اند، برند چه چیزی ارائه می دهد یا ارزیابی آنها از برند چیست. سپس، پس از یک کمپین روابط عمومی، از همان نظرسنجی استفاده کنید. سپس، می‌توانید نتایج هر دو نظرسنجی را تجزیه و تحلیل کنید تا مشخص کنید که آیا کمپین روابط عمومی بر آگاهی عمومی از برند یا محصول تأثیر گذاشته است یا خیر.

بیشتر بخوانید  رزومه روابط عمومی و مصاحبه برای کار در بخش PR

مزایای سنجش نتایج فعالیت های بخش روابط عمومی

اجرای استراتژی های سنجش موفقیت روابط عمومی می تواند مزایای بسیاری داشته باشد. برخی از این مزایا عبارتند از:

توانایی ارزیابی نتایج: تیم روابط عمومی می تواند تعیین کند که چه استراتژی هایی برای یک مشتری خاص و مخاطبان آنها موثر است.

بهبود کمپین ها: با درک بهتر مخاطبان، متخصصان روابط عمومی می توانند تغییراتی در رویکرد خود برای بهبود کمپین های آینده ایجاد کنند.

ارائه نتایج به سرپرستان: پس از جمع‌ آوری نتایج، تیم روابط عمومی می‌ تواند گزارشی را برای به اشتراک گذاشتن با سرپرستان برای نشان دادن تأثیر روابط عمومی بر شرکت یا برند تهیه کند.

بهبود پوشش رسانه ای: ارزیابی نتایج یک کمپین می تواند به متخصصان روابط عمومی کمک کند تا پوشش رسانه ای خود را با درک زمینه هایی که نیاز به بهبود دارند، بهبود بخشند.

نظر شما برای ما مهم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دوره ها و پکیج های آموزشی فرم زیر را پر کنید

ارتباط مستقیم

از طریق راه های زیر با ما در تماس باشید