انتقاداتی از آزمون‌های شخصیت

آزمون‌های شخصیت یکی از متداول‌ترین ابزارهای مورداستفاده در کسب‌وکارها به شمار می‌روند. بسیاری از سازمان‌ها به هنگام جذب نیرو، از این آزمون‌ها استفاده می‌کنند تا متناسب‌ترین افراد را استخدام کنند.
به‌احتمال ‌زیاد شما حداقل یک‌بار آزمون‌های شخصیت را پرکرده‌اید. از معروف‌ترین این آزمون‌ها می‌توان به MBTI، NEOو DISC اشاره کرد. یکی از دلایل رواج این آزمون‌ها در دنیای کسب‌وکار، سهولت استفاده از آن‌هاست. شما به‌راحتی می‌توانید با جستجوی این آزمون‌ها در اینترنت، نسخه‌های رایگان آن‌ها را پرکرده و جواب نهایی را مشاهده کنید. اما جالب است بدانید که بسیاری از این آزمون‌ها، در رشته روانشناسی چندان مورد استقبال متخصصان قرار نمی‌گیرند و تنها در دنیای مدیریت و کسب‌وکار است که از محبوبیت بالایی برخوردارند.
علیرغم سهولت استفاده، این آزمون‌ها از انتقادات متخصصان بی‌نصیب نمانده‌اند. آشنایی با این انتقادات می‌تواند شما را در انتخاب مناسب‌ترین ابزار برای سنجش شخصیت انسان‌ها یاری رساند:

 

ساده‌سازی بیش‌ازحد

شخصیت انسان بسیار پیچیده است. گاهی لازم است برای شناخت شخصیت یک انسان، سال‌ها با او زندگی کرد و به زوایای زندگی او پی برد. اما در آزمون‌های شخصیت، موضوعی به این پیچیدگی در چند بعد خلاصه شده و با چند پرسش سنجیده می‌شود.

 

خودسانسوری

در اکثر آزمون‌های شخصیت، از فرد خواسته می‌شود که سؤالاتی چندگزینه‌ای در مورد خود را پاسخ گوید. به هنگام پر کردن این پرسشنامه‌ها، اکثر افراد سعی می‌کنند گزینه‌ای را انتخاب نمایند که تصور مثبتی از آن‌ها ایجاد کند. برای مثال در آزمون شخصیت ۵ عاملی، اکثر افراد در بعد «وجدان کاری و وظیفه‌شناسی» نمره بالایی کسب می‌کنند زیرا به هنگام پاسخ‌گویی به پرسش‌های این آزمون، تشخیص می‌دهند که کدام پاسخ، آن‌ها را وظیفه‌شناس نشان می‌دهد و همان را انتخاب می‌نمایند.

 

بی‌اهمیتی نظر دیگران

پاسخ دادن به پرسش‌های آزمون‌های شخصیت توسط خود فرد، یک مسئله دیگر را نیز ایجاد می‌کند: بسیاری از ابعاد شخصیت ما را دیگران بهتر از ما می‌شناسند و ممکن است ما تصورات نادرستی از شخصیت خود داشته باشیم. برای مثال ممکن است دیگران ما را انسانی درون‌گرا و کم‌حرف بدانند درحالی‌که خود ما ممکن است فکر کنیم بسیار اجتماعی و خونگرم هستیم. به‌طور خلاصه، آزمون‌های شخصیت متداول، یک منبع اطلاعاتی مهم (دیگران) را حذف می‌کند.

 

سوگیری فرهنگی

بیشتر آزمون‌های شخصیت، با مطالعه بر روی انسان‌ها در کشورهای غربی تهیه شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود این آزمون‌ها چندان مناسب فرهنگ‌ها و کشورهای دیگر نباشند. برای مثال یکی از ابعاد مهم شخصیتی برای مردم در کشورهای مسلمان این است که فرد تا چه حد مذهبی است. درحالی‌که در اکثر آزمون‌های شخصیت، اثری از این بعد دیده نمی‌شود.

 

تفسیر غیرتخصصی

در اکثر مواقع، این آزمون‌ها را کسانی برگزار می‌کنند که تخصصی در زمینه روانشناسی ندارند. این موضوع باعث می‌شود که نتایج حاصل از این آزمون‌ها، به شکلی کاملاً غیرتخصصی و غیراصولی تفسیر شود. به‌عبارت‌دیگر در اکثر مواقع، این آزمون‌ها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.