استرس مثبت چیست؟ | ذهنیت استرس مثبت

فهرست مطالب

این ایده که ذهنیت ما قدرت تأثیرگذاری و شکل دادن به واقعیت ما را دارد، مفهوم جدیدی نیست. اما یک نظرسنجی که توسط Forrester انجام شد، نشان می‌ دهد که محیط کار ما مستقیماً با طرز فکر ما ارتباط دارد. این به نوبه خود، توانایی ما برای مدیریت استرس را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند استرس مثبت یا منفی در ما ایجاد کند.

اما استرس مثبت چیست؟ چه ذهنیتی موجب می شود تا یک استرس، مثبت تلقی شود؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا پاسخ این سوالات را بیابید.


آشنایی با ذهنیت استرس مثبت

در سال 2013، مقیاس ذهنیت استرس توسط کرام، سالوی و آکور برای درک اینکه چگونه ذهنیت می‌ تواند بر اثرات استرس در فرد تأثیر بگذارد، ایجاد شد. این مطالعه نشان داد کسانی که استرس را به عنوان چالشی می بینند که باید پذیرفته شود (نگرش استرس مثبت) تمایل دارند با استرس بهتر کنار بیایند و در محل کار احساس شادی بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر، آنهایی که ذهنیت استرس منفی دارند، یا کسانی که استرس را سمی یا ناتوان کننده می بینند، در مقایسه با همتایان مثبت اندیش خود عملکرد ضعیف تری دارند.

نظرسنجی انجام شده از معیار ذهنیت استرس برای سنجش رابطه بین ادراک استرس و اثرات آن در محل کار استفاده کرد. این نظرسنجی نشان داد که اجزایی در محیط کار ما وجود دارد که به شدت با ذهنیت استرس مثبت یا منفی مرتبط است.


چه چیزی به تقویت ذهنیت مثبت به استرس در مقابل ذهنیت منفی کمک می کند؟

ارتباط بین طرز فکر ما و محیط ما مانند یک گفتگوی باز است. هر دو چیز، دائماً یکدیگر را آگاه می کنند و بر یکدیگر تأثیر می گذارند. بدون آموزش و تمرین مداوم، محیط ما به احتمال زیاد نیروی غالبی است که درک ما از چیزها را شکل می دهد. شاخص های قابل پیش بینی ای در محل کار وجود دارد که به ذهنیت استرس مثبت یا منفی کمک می کند.

مهمترین عوامل ایجاد ذهنیت استرس مثبت در محل کار این ها هستند:

  • هدف گذاری مدیران و رهبر سازمان برای افزایش شادی کارکنان
  • ایجاد برنامه های عملیاتی برای کاهش استرس

مهم ترین عواملی که ذهنیت استرس منفی در محل کار ایجاد می کنند نیز شامل این موارد می شوند:

  • مدیرانی که به احساس کارکنان خود اهمیت نمی دهند
  • درگیری یا روابط بد با همکاران یا مدیران

با توجه به داده‌ها، مدیران و رهبران در یک شرکت نقش مهمی در پرورش ذهنیت استرس مثبت یا منفی در بین کارگران دارند. در حالی که مهم ترین عوامل استرس زا برای هر دو گروه شامل ضرب الاجل های فشرده، حجم کاری بالا و تعاملات دشوار با مشتری است، عامل اصلی دخالت رهبری در برخی زمینه های کاری دانسته شده است.

به نظر می رسد کنار آمدن با مواردی مانند حجم کاری و تعاملات دشوار با مشتری، راحت تر از پذیرش تضادهای درونی در محل کار و مدیران بی تفاوت است. علاوه بر کیفیت تجربه شخصی، هر دو حالت ذهنیت استرس، دارای چندین نتیجه قابل اندازه گیری در کار هستند. این نتایج مربوط به بهره وری، دقت و روابط می شود.


تصویر برند و مدیریت آن در کسب و کار

بیشتر بخوانید: با تصویر برند آشنا شوید



نتایج ذهنیت استرس مثبت در محل کار

طبق تحقیقات Forrester در سال 2022، استرس یکی از دلایل اصلی جستجوی افراد برای فرصت‌ های کاری جدید است. اما همانطور که این گزارش اشاره می‌ کند، همه استرس‌ ها یکسان ایجاد نمی‌شوند. کسانی که ذهنیت استرس مثبت داشتند:

  • سه برابر بیشتر بر روی کارهای روزانه خود متمرکز می شوند. کارهای بیشتری را در مدت زمان کوتاهی انجام می دهند و انگیزه بیشتری برای انجام بهترین کارها در محل کار خود دارند.
  • دو برابر کمتر احتمال دارد توانایی تمرکز خود را از دست بدهند، در محل کار مرتکب اشتباه شوند و بیان ضعیفی داشته باشند (مثلا تند یا پرخاشگرانه صحبت کنند).
  • یک و نیم برابر کمتر احتمال دارد که به دلیل استرس منفی، دنبال فرصت های کاری جدید باشند.

به نظر می رسد پرورش ذهنیت استرس مثبت در محل کار به نفع همه باشد. همانطور که یافته‌ها نشان می‌دهد، ایجاد یک ذهنیت استرس مثبت به دست خود کارمند، کارفرمای بخش و در درجه مهم تر، مدیران و رهبران سازمان است.

برای این منظور، درک اینکه مسئولیت شما در مورد سطوح استرس از کجا شروع و به کجا ختم می شود بسیار مهم است. اگر احساس می‌کنید که کارفرمای شما هر کاری می تواند برای کاهش استرس در محل کارتان انجام می‌ دهد، اما هنوز احساس می‌ کنید که سرگردان هستید، یادگیری در مورد استرس و اینکه چگونه می‌توانید روایت جدیدی در مورد آن ایجاد کنید، می‌ تواند بر بسیاری از بخش‌ های زندگی شما تأثیر بگذارد.


چگونه ذهنیت و استرس می تواند بر نحوه برخورد شما با کار تأثیر مثبت بگذارد؟

این ایده که استرس می تواند مثبت باشد در اوایل دهه 70 توسط متخصص غدد، هانس سلیه، رایج شد. او اصطلاح eustress به معنای «استرس خوب» را ابداع کرد تا از «پریشانی» متمایز شود و این واقعیت را برجسته کند که استرس ذاتا بد نیست. سلیه نوشته است که «بسته به شرایط، استرس با اثرات مطلوب یا نامطلوب همراه است». و اغلب نقل می شود که «استرس آنچه برای شما اتفاق می افتد نیست، بلکه نحوه واکنش شما به آن است».

اما محققان بعدی که تلاش کردند تا شرایط مورد نیاز برای «استرس مثبت» را درک کنند، نشان دادند که چقدر دشوار است که بدانیم آیا استرس خوب تابعی از محیط است یا ادراک ما. اگرچه در بیشتر موارد هر دو درست به نظر می‌ رسند.

طبیعتا محیط کار ما در نحوه درک ما از استرس در محل کار نقش دارد. اما شواهدی وجود دارد که به توانایی ما در بازنگری در نحوه درک استرس و در نتیجه تأثیر آن بر ما اشاره می کند.


رشد در مقابل ذهنیت ثابت

یکی از مطالعاتی که یافته‌ های ذهنیت استرس مثبت در سال 2013 را به بهترین شکل تأیید می‌ کند، کارول دوئک (Dweck) و نظریه «ذهن رشد» او است. او تصریح می‌ کند وقتی افراد باور داشته باشند که هوششان می‌ تواند توسعه یابد، اغلب به دستاوردهای بیشتری دست می‌ یابند و انگیزه بیشتری خواهند داشت.

تحقیقات دوئک روی کودکان انجام شد و دریافت که کسانی که به یک مسئله چالش برانگیز نزدیک می‌ شوند و به چیزی شبیه «من هنوز به این موضوع مسلط نشده‌ ام، روش متفاوتی را امتحان می‌ کنم» در مقابل «من هرگز در ریاضیات خوب نبوده‌ ام» نمره بیشتری کسب کرده‌ اند. آنها در امتحانات بهتر از آنهایی عمل کردند که معتقد بودند ذاتاً در هر کاری که انجام می‌دهند بد هستند.

همین امر در مورد نحوه برخورد ما با کار نیز صدق می کند. اگر باور داشته باشیم که مقدار مشخصی از استرس می تواند مفید باشد، گاهی اوقات می تواند مفید باشد. اگر می‌ خواهید طرز فکر خود را تغییر دهید، ابزارهای زیر می‌ توانند به شما کمک کنند تا روایت جدیدی در مورد استرس ایجاد کنید.


تغییر طرز فکر برای سازگاری با سطوح مثبت استرس

وقتی نوبت به تغییر طرز فکر می‌ رسد، تکنیک‌ هایی وجود دارد که می‌ تواند به شما کمک کند تا رابطه خود را با استرس تغییر دهید. اگر تلاش‌ ها برای درک مجدد از محیط باعث نارضایتی شما می‌ شود، ممکن است زمان تغییر محیط فرا رسیده باشد.

برای بازنویسی الگوهای فکری منفی یا باورهای محدود کننده، اولین قدم این است که از افکار خود آگاه شوید. اینجاست که «فراشناخت» وارد می‌ شود. فراشناخت عمل تفکر درباره تفکر شماست. با این کار ممکن است متوجه شوید که چیزهایی را تکرار می کنید که ممکن است شما را از دستیابی به پتانسیل کاملتان باز دارد.

صحبت کردن با خود در مورد افکارتان یک تکنیک رفتاردرمانی شناختی است که به شما امکان می دهد الگوهای فکری ناخواسته را بازنویسی کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که باوری را که دوست دارید تغییر دهید شناسایی کنید. و با چیزی که دوست دارید به آن باور داشته باشید به مقابله با آن بروید.


انتخاب شغل بر اساس ارزش های فردی

راه دیگر برای کاهش احساس استرس و تقویت ذهنیت استرس مثبت، این است که شغل خود را طوری تنظیم کنید که بیشتر روی چیزهایی که به آنها اهمیت می دهید تمرکز داشته باشد. برخی از محققان سلامتی می گویند بهتر است شما شغلتان را حول ارزش‌ های خود انتخاب کنید یا بسازید. اگر شغلتان دلخواهتان نیست، همیشه راه هایی هست برای اینکه بتوانید آن را مطلوب تر کنید. و چیزهایی را که از آن لذت می‌ برید، در زمان کاری خود بگنجانید.

برای اینکه اینکه بتوانید به این هدف دست پیدا کنید و ذهنیت استرس مثبت را در خودتان تقویت کنید، باید مدیر خود را در حل این موضوع مشارکت دهید. گفتگوی سازنده ای با او داشته باشید و در مورد کارهایی که امیدوارید بیشتر انجام دهید صادق باشید. اگر این شغل ارزش ماندن در سازمان را دارد، باید پذیرای کار سخت تر هم باشید و هر چه در توان دارید برای بهبود وضعیت استرس خود در این موقعیت انجام دهید.

نظرت درباره این پست چیه؟

روی ستاره کلیک کن تا رای بدی

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد رای ها 1

تا حالا کسی رای نداده، اولین نفری باش که رای میده

مقالات دیگر

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را پرکنید. مشاورین و کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.