آیا بیزیس اتیکت بر کسب و کار اثر دارد یا صرفا یک تشریفات است؟

قوانين نانوشته‌اي كه بيزينس اتيكت مطرح كرد:

بیزینس اتیکت، مجموعه قوانینی است که بر نحوه تعامل افراد با یکدیگر در کسب و کار تاثیر می‌گذارد. انتقال تصویر و رفتار مناسب، بسیار مهم است.

آداب معاشرت شامل دو بخش است:

  • توجه دقیق به علایق و احساسات دیگران
  • به حداقل رساندن سو تفاهم‌ها

آداب معاشرت تجاری

فضای کسب و کار امروز حاوی ابزارهای بی‌شماری برای برقراری ارتباط است، اما صرف زمان زیاد برای این ابزارها می‌تواند به دیگران پیام منفی منتقل دهد که  “علاقه ندارید با مردم صحبت کنید”. ویکی الیور پیشنهاد می‌کند که هرگز نباید در آسانسور یا راهروی دفتر به موسیقی گوش دهیم یا ایمیل خود را چک کنیم.  زیرا آسانسورها و راهروها، مکان‌های مناسبی برای تعامل با همکاران هستند و بی‌توجهی افراد به این فضاها پیام بی‌میلی به ایجاد ارتباط را منعکس می‌کند.

ارتباط موثر

در بسیاری از برخوردهای‌مان بایستی دقت کنیم که چگونه رفتار می‌کنیم چرا که رعایت برخی نکات موجب برقراری ارتباط خوب و موثر می‌شود ولی بعضا فراموش می‌کنیم یا از نظر ما مهم نیست!

برای مثال وقتی که خارج از زمان کاری، با شما تماس گرفته می‌شود، اگر پیامی حاوی مشغولیت زیاد ارسال کنید و تماس را پاسخ ندهید، نشان می‌دهد که شخص اهمیتی برای شما ندارد. در عوض می‌توانید مکالمه مودبانه‌ی کوتاهی داشته باشید. این کار شما باعث می‌شود که فرد مقابل حس کند شما برای او وقت گذاشته‌اید و احترام قائل شده‌اید.

برای اینکه در این مقاله به سوال “آیا بیزیس اتیکت بر کسب و کار اثر دارد یا صرفا یک تشریفات است؟” پاسخ دهیم، ابتدا لازم است، شما را با این مهارت آشنا کنیم.

 

وظایف و نقش افراد در سازمان به هم مرتبط است

وظایف و نقش افراد در سازمان به هم مرتبط است

هنگام کار با کارمندان خود، به یاد داشته باشید که هر فرد در شرکت، از مدیرعامل گرفته تا کارمندان، می‌توانند بر شخص دیگری تاثیر گذارند. همه وظایف افراد به هم مرتبط هستند و شخصی که امروز، او را رد می‌کنید، ممکن است فردا براي انجام وظايف خود با او برخورد نماييد.

 

ارتباط سریع

هنگام دریافت تماس تلفنی یا ایمیل، چه از طریق داخلی و چه از طرف مشتری، حتما به موقع به آن پاسخ دهید. حتی اگر پرس و جو بیشتر طول بکشد، از طریق یک ایمیل یا تماس تلفنی سریع به فرستنده اطلاع دهید که شما در حال بررسی این موضوع هستید.

 

به وقت دیگران احترام بگذارید

در مواقعی که لازم است شخصی را قطع کنید، سعی کنید این کار را بدون سر و صدا انجام دهید. و سریع به

اصل موضوع برسید. از قطع جلسات خودداری کنید، مگر اینکه زمان وادارتان كند.

Business Etiquette برای معرفی خود در موقعیت‌های تجاری و اجتماعی است. همانطور که اين متد می‌تواند باعث جلب اعتماد مشتریان، شرکای شما و در نهايت موجب موفقیت شما مي‌شود.

 

به فرهنگ‌های دیگران احترام بگذارید

به فرهنگ دیگران احترام بگذارید

اگر شرکت شما در سطح بین‌المللی کار می‌کند، همیشه به فرهنگ‌های دیگر احترام بگذارید. گرچه نیازی نیست که به همه‌ی زبان‌ مسلط باشید، تلاش برای یادگیری حداقل بخشی از زبان می‌تواند تمایل زیاد به همکاری و احترام را نشان دهد. سایر تفاوت‌های فرهنگی مانند آداب غذا خوردن باید قبل از هرگونه نشست بین‌المللی بررسی شود.

آداب معاشرت از منطقه‌ای به منطقه دیگر و از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. این یک وضعیت پیچیده را برای افراد ایجاد می کند زیرا تمرکز هم بر آداب تجارت بین‎الملل و هم دیگر فعالیت‌های تجاری به طور همزمان دشوار است. بنابراین، راه درست، تمرکز بر برخی از ارکان اصلی بيزينس اتيكت است.

 

مافوق خود را مطلع نگه دارید

در درجه اول، شما باید به تمامی همکاران خود احترام بگذارید. شما باید اطلاعات بیشتری در اختیار رئیس خود قرار دهید، زیرا او در نهایت عملکرد شما را ارزیابی می‌کند. او را از هرگونه تاخیر و تحولات جدید مطلع سازيد.

 

قدرداني

اگر می خواهید خود را از دیگران متمایز کنید، هرگز”متشکرم” را برای مصاحبه شغلي یا جلسه با مشتری و يا همكاران خود فراموش نکنید. این امر تاثیر بسيار خوبي بر افراد و شركت مي‌گذارد.

 

برگزاري جلسه

برگزاری جلسه

آداب معاشرت تجاری فراتر از دانستن چگونگی مخاطب قرار دادن همکاران یا بهترین روش رفتار در جلسات است. در صورت لزوم برگزاری جلسه، مراقب برنامه‌های سایر شرکت‌کنندگان در آن باشید و اطمینان حاصل کنید که از نظر مباحثی که برای موضوع جلسه لازم است، آماده هستید. از شرکت‌کنندگان برای حضور و مشارکت‌هایشان تشکر کنید و گزارش کتبی آنچه در مورد آن بحث شد و نتايج را ارسال کنید.

 

قانون آسانسور

حواستان باشد که در مصاحبه شغلی یا جلسه، موارد مناسب را بگویید. به محض اینکه از آسانسور خارج شدید، بحث در مورد تجارت با مشتری یا مصاحبه را شروع نکنید. با این کار از خطر آسیب زدن به اعتبار خود جلوگیری می‌کنید.

 

روی صورت تمرکز کنید، نه روی موبایل

هرگز فراموش نکنید که تلفن خود را خاموش کنید و از هیچ وسیله دیگری استفاده نکنید. اگر در جلسات، دائم به موبایل خود نگاه کنید، دیگران تصور نمی‌کنند که شما فردی چند وظیفه‌ای هستید. در واقع ، در دنیای تجارت این رفتار ناپسندی است. تمرکز خود را روی جلسه بگذارید و به صحبت‌های افراد گوش کنید.

 

قضاوت ممنوع

هر کسی در مواجه با موقعیت‌‌ها از روش‌ منحصر به فرد خود استفاده می‌کند. بنابراین، اگر به جای انتقاد از شیوه‌های دیگران، سعی کنید تفاوت‌های فردی را درک نمایید. با این کار یک محیط دوستانه ایجاد می‌کنید.

چه در زندگی کاری و چه زندگی شخصی، نگرانی از برند وجود دارد. افراد می‌خواهند از نظر اجتماعی و شغلی مورد توجه قرار گیرند. آن‌ها می‌خواهند در ذهن دیگران به خوبی حفظ شوند.

هنگام تلاش جهت خلق نام تجاری خود، ابتدا با دقت فکر کنید. منظور این است که قبل از ارسال پیام کوتاه پیش‌بینی کنید که مخاطب با دریافت پیام شما چه حسی پیدا خواهد کرد.

صحیح لباس پوشیدن

صحیح لباس پوشیدن

ظاهر ناهنجار می‌تواند برای مشتری‌ها و همکاران شما بیانگر این باشد که اهميت و ارزشي براي آن‌ها قائل نيستيد.
شخصیت، رفتار و صداقت
رفتار شما نشان‌دهنده‌ي شخصيت شماست. آداب معاشرت، ویژگی‌های مثبت شما را نشان می‌دهد. این امر به اعتبار شما کمک می‌کند.
همیشه صادق باشید و به یاد داشته باشید که ایجاد اعتماد و اعتبار دشوار و زمان‌بر است و از دست دادن آن فقط یک اشتباه کوچک نیاز دارد.
دقت
یکی از ارکان اصلی، دقت است. به این معنی که قبل از قضاوت، به دقت درباره‌ی هر جنبه تجاری فکر کنید. پایه محکم به کسب و کار شما می‌دهد. همچنین ، گفتار بدون فکر منجر به نتایج بدی می‌شود. آگاهی از آداب معاشرت تجاري تفکر دقیق را توسعه می‌دهد.
با توجه به مقاله‌اي كه مطالعه نموديد، به راحتي مي‌توانيد به سوالي كه در ابتدا مطرح شد پاسخ دهيد.
اين مهارت نه تنها تشريفاتي نيست بلكه جهت رسيدن به موفقيت كاري و اجتماعي لازم است به آن موضوع بسيار توجه نماييد و در آن، خبره شويد.

 

 چگونه بیزینس اتیکت می‌تواند حس خوب منتقل کند؟

به شما کمک می‌کند که چگونه در فرهنگ‌های مختلف خود را حرفه‌ای معرفی کنید. انتخاب لباس مناسب، زبان بدن، نحوه هدیه دادن، نحوه احوال‌پرسی، برگزاری جلسات و بسیاری از عناصر مهم دیگر حس خوب به دیگران انتقال می‌دهد.

زماني كه اشخاص با رفتار مناسب و حرفه‌اي روبرو مي‌شوند ناخودآگاه روي آن‌ها تاثير مي‌گذارد و نشان‌دهنده‌ي ادب، حسن نيت و احترام است. همچنين موجب مي‌شود كه  طرف مقابل تلاش كند مانند شما رفتار كند.

با رعايت همين نكات ساده، مي‌توانيد در ذهن و قلب افراد نفوذ كنيد. اين تصوري غلط است كه راهكارهاي ساده، ناكارآمد هستند.

همه‌ي ما، مديران و افراد موفق زيادي را مي‌شناسيم كه در كسب و كار و جامعه، داراي وجه‌ي بسيار والايي هستند و همواره از آن‌ها به عنوان افراد تاثيرگذار، مودب و شاخص ياد مي‌شود. آن‌ها رفتاري حرفه‌اي دارند كه موجب تمايز آن‌ها شده است. آداب معاشرت، چارچوبي شامل قوانين نانوشته‌ است. علت نانوشته بودن آن، بي‌اهميت بودن‌شان نيست، بلكه رازگونه بودن‌شان است.

در صورتی که مایل هستید این مهارت جذاب و موثر را به صورت حرفه ای و کاربردی فراگیرید پیشنهاد میکنیم، دوره بیزینس اتیکت را از دست ندهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.